ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ : ΩΣ ΕΔΩ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΛΤΑ

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

ΜΑΡΤΙΟΣ 2020 

ΩΣ ΕΔΩ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΛΤΑ

Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι,

Αρχή μας είναι ότι κάθε νέα Διοίκηση που τοποθετείται στα ΕΛΤΑ δικαιούται περίοδο χάριτος για να προσαρμοστεί και να προλάβει να δώσει δείγματα γραφής των προθέσεων και των ικανοτήτων της. Πέντε μήνες από την τοποθέτηση της σημερινής Διοίκησης προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι οι πολιτικές και οι διοικητικές πρακτικές συρρίκνωσης και απαξίωσης της επιχείρησης καλά κρατούν. Οι εξαγγελίες για στρατηγικό επιχειρησιακό σχέδιο και για άμεση διεκδίκηση όσων οφείλονται στα ΕΛΤΑ παραμένουν ακόμα ζητούμενο με ότι αυτό συνεπάγεται. Προκειμένου, λοιπόν, να αποφύγουμε το καταστροφικό αδιέξοδο στο οποίο οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια είμαστε αναγκασμένοι να παρέμβουμε.

Γνώριζαν την κατάσταση των ΕΛΤΑ προτού αναλάβουν και κάθε καλοπροαίρετος ανέμενε να είναι έτοιμοι να κινηθούν πολύ γρήγορα και να υλοποιήσουν με σειρά προτεραιότητας τα αυτονόητα. Να αντιμετωπίσουν δηλαδή άμεσα τα κρίσιμα ζητήματα που έχει προκαλέσει η επί πολλά χρόνια εγκληματική ασυνέπεια του Κράτους στην καταβολή των εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ οφειλών του. Να προχωρήσουν στην άμεση χρηματοδότηση και εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου επιχειρησιακού σχεδίου αναδιοργάνωσης και ανάπτυξης και επιτέλους, να ολοκληρώσουν το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ταχυδρομικής αγοράς και της αποζημίωσης της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας.

Οκτώ μήνες η Κυβέρνηση περιορίζεται σε καθημερινές αόριστες εξαγγελίες καλών προθέσεων και προγραμμάτων διάσωσης και μέχρι εκεί. Παράλληλα, η Διοίκηση παλινωδεί στα στοιχειώδη προωθώντας βήμα βήμα τη συρρίκνωση της παραγωγικής λειτουργίας της επιχείρησης.

Παρά την πληθώρα σχεδίων και μελετών σχετικά με την κατάσταση και την αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ που έχουν καταρτιστεί τα προηγούμενα χρόνια, τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια καλή βάση εκκίνησης, βρισκόμαστε και πάλι τους τελευταίους μήνες στο ίδιο έργο θεατές. Νέοι διαγωνισμοί, νέες μελέτες, νέα σχέδια, νέοι σύμβουλοι και πλήθος αναθέσεων για κάθε είδους γνωμοδοτήσεις σε διάφορους «ειδικούς» και ο καιρός να περνά. Παράλληλα ανατίθενται νομικές υπηρεσίες σε δικηγορικά γραφεία λες και δε γνωρίζουν ότι στα ΕΛΤΑ υπάρχει πλήρως στελεχωμένη νομική υπηρεσία με επιστήμονες που διαθέτουν μεγάλη εμπειρία και άριστη επιστημονική κατάρτιση  που έχουν υποστηρίξει με τον καλύτερο τρόπο όλες τις υποθέσεις της εταιρείας. Δε μπορούμε να κατανοήσουμε για ποιο λόγο δίνονται σωρηδόν υποθέσεις για «ψύλλου πήδημα» σε εξωτερικά νομικά γραφεία. Υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε πολλές, αλλά δε θέλουμε προς το παρόν να αναφερθούμε περισσότερο.

Ένα είναι σίγουρο. Αν δε σταματήσουν να συμπεριφέρονται στα ΕΛΤΑ σαν κατακτητές και να τα βλέπουν ως «λάφυρο» και δε σταματήσει η βιομηχανία αναθέσεων σε εξωτερικούς συνεργάτες, θα απολογηθούν για όλες αυτές τις πράξεις τους.

Παράλληλα, αγνοώντας εντελώς το σύστημα στελέχωσης των θέσεων ευθύνης, απαξιώνουν και περιθωριοποιούν τα διοικητικά στελέχη των ΕΛΤΑ στο σύνολό τους και προχωρούν στον εποικισμό της Κεντρικής Υπηρεσίας «κουβαλώντας» πολυάριθμους φίλους και γνωστούς από την «αγορά». Πρέπει να γνωρίζουν ότι το θεσμικό πλαίσιο της επιχείρησης είναι σαφές, περιγράφει με λεπτομέρειες τις διαδικασίες και υπάρχει για πολύ συγκεκριμένους λόγους. Δεν επιτρέπει δηλαδή στον καθένα να αυθαιρετεί και να συμπεριφέρεται σα να κάνει κουμάντο στο «μαγαζί» του. Οποιεσδήποτε αποκλίσεις από αυτό επισύρουν αστικές και ποινικές ευθύνες.

Αδειάζουν από προσωπικό τις θυρίδες και τη διανομή και προκαλούν εργασιακή αναταραχή και παράλυση της εταιρείας. Διαλύουν τη διανομή με μείωση των τομέων κατά 50% χωρίς να ενδιαφέρονται για την εξυπηρέτηση του κόσμου. Αυξάνουν τη μια μέρα τα τέλη εκτελωνισμού και την επομένη το αποσύρουν εισπράττοντας μόνο το επικοινωνιακό κόστος. Δεν έχουν επιχειρησιακό σχέδιο και χρηματοδότηση, αλλά αποφασίζουν την αποχώρηση των ΕΛΤΑ από την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας που αποτελεί την πιο ελκυστική και αναπτυσσόμενη αγορά και αποφέρει ήδη δεκάδες εκατομμύρια έσοδα. Στο μόνο που «αριστεύουν» είναι η αμφισβήτηση και η προσπάθεια περικοπής κατακτήσεων και δικαιωμάτων των εργαζομένων (Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης ΕΛΤΑ, ΚΕΚ ΕΛΤΑ, αποζημίωση συνταξιοδότησης, ομαδική ασφάλιση κλπ).

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ:

Μείωση θέσεων εργασίας, διάλυση της διανομής και συρρίκνωση του δικτύου καταστημάτων

Η διοίκηση αποφάσισε αδικαιολόγητα να «αδειάσει» απότομα και χωρίς σχεδιασμό τα καταστήματα και τις μονάδες διανομής από το προσωρινό προσωπικό, που έδινε πρόσκαιρα τη λύση στη σοβαρή έλλειψη των απαραίτητων μόνιμων υπαλλήλων και επέτρεπε να λειτουργούν στοιχειωδώς τα δίκτυα καταστημάτων και διανομής σε όλη τη χώρα για να εξυπηρετούνται πολίτες και επιχειρήσεις. Για να λειάνει τις γενικευμένες αντιδράσεις κατά της ξαφνικής επιλογής της ξεκίνησε διαδικασίες πρόσληψης μερικών συμβασιούχων για δύο μήνες, που βεβαίως δεν επαρκούν στο ελάχιστο για τις άμεσες ανάγκες της εταιρείας.

Με αυτόν τον τρόπο η διανομή απαξιώνεται και υποβαθμίζεται ποιοτικά και οδηγούμαστε σε διανομή και ταχυδρομική εξυπηρέτηση 1-2 φορές την εβδομάδα. Αυτό δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην ταχυδρομική εξυπηρέτηση συνολικά και κυρίως στην εξυπηρέτηση των  ευπαθών κοινωνικών ομάδων και των απομακρυσμένων και δυσπρόσιτων περιοχών. Για αυτό υπάρχουν έντονες αντιδράσεις από την κοινωνία και τους εργαζομένους που πραγματοποιούν συνεχείς κινητοποιήσεις.

Η Διοίκηση δείχνει ότι δεν έχει καλή αντίληψη της κατάστασης και δεν επιδεικνύει τη διαλλακτική στάση που επιβάλλεται. Εμείς, ακόμη και αυτή την ύστατη στιγμή θα εξακολουθήσουμε να κάνουμε το αυτονόητο και να αναζητούμε την καλύτερη λύση. Καλούμε στο τραπέζι του διαλόγου τη Διοίκηση και τα Σωματεία για να δοθεί τέλος στην ταλαιπωρία των ΕΛΤΑ, των πολιτών και των εργαζομένων. Λογικές του «ένας διανομέας θα εκτελεί δύο τομείς» δε μπορούν να γίνουν αποδεκτές. Υπάρχουν και άλλες επιλογές που βγάζουν από το αδιέξοδο, αρκεί να υπάρχει διάθεση.

Εκτός της ωμής παρέμβασης στη διανομή επιχείρησαν να κλείσουν κατά βούληση καταστήματα σε όλη τη χώρα. Έφθασαν μέχρι το σημείο να αφήνουν ένα μόλις κατάστημα - και αυτό υποστελεχωμένο - σε δήμους που έχουν τεράστια έκταση και δεκάδες δημοτικά διαμερίσματα με πολλούς κατοίκους, επιχειρήσεις και τουρίστες. Εμείς αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη αναδιάταξης και αναδιάρθρωσης των υπηρεσιακών λειτουργιών και θεωρούμε σε έναν βαθμό αναπόφευκτη και χρήσιμη την αξιοποίηση εναλλακτικών μεθόδων υποστήριξής τους. Με προϋπόθεση όμως να υπάρχει ένα εκτεταμένο, αποδεκτό και σταθερό δίκτυο καταστημάτων ΕΛΤΑ που θα εξασφαλίζει παντού και πάντα την επιχειρησιακή συνέχεια και τη δέουσα εξυπηρέτηση.

Η λογική της υποκατάστασης του συνόλου σχεδόν των καταστημάτων και των μόνιμων έμπειρων υπαλλήλων των ΕΛΤΑ στις θυρίδες και στη διανομή από πράκτορες όχι μόνο δεν είναι λειτουργική και επιχειρησιακά ορθολογική, αλλά, επίσης, δεν ανταποκρίνεται στην ιστορία, τον ρόλο και τον σκοπό ύπαρξης των Ελληνικών Ταχυδρομείων για τη χώρα. Κανένα δίκτυο πρακτόρων δε μπορεί να υποστηρίξει το κύρος, την αξιοπιστία, τη φήμη και το πλήθος προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρονται μέσα από τα καταστήματα και τους υπαλλήλους των ΕΛΤΑ. Ούτε να εξυπηρετήσει την προβλεπόμενη και αναγκαία παροχή της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας, καθώς και των υπόλοιπων Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (Υ.Γ.Ο.Σ.)στην ιδιόμορφη γεωγραφικά και δημογραφικά ελληνική επικράτεια.

Συνεπώς, η πρακτόρευση, το franchise και ότι άλλο σκέφτονται να αξιοποιήσουν μπορεί να λειτουργήσει μόνο υποστηρικτικά στο δίκτυο μας. Υποχρεούνται επομένως να παρουσιάσουν το ταχύτερο δυνατό ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο που θα περιγράφει το τι και πως ακριβώς θα γίνει. Οι αποσπασματικές ενέργειες προκαλούν μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που επιδιώκουν να λύσουν.

Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την προωθούμενη δυσμενή αλλαγή των προδιαγραφών παροχής της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας αποτελούν σαφείς ενδείξεις ότι οι κυβερνητικοί και διοικητικοί παράγοντες σκέφτονται κοντόφθαλμα και συνεχίζουν τα ίδια που επιχείρησαν να εφαρμόσουν και οι προκάτοχοί τους πριν από έναν χρόνο. Τους πληροφορούμε ότι η απάντηση σε αυτές τις πολιτικές έχει δοθεί με την καθολική συμμετοχή των Ταχυδρομικών στην απεργία - συγκέντρωση - πορεία στις 23 Γενάρη του 2019 και τη συμπαράσταση στον αγώνα μας από το σύνολο της κοινωνίας.

Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ

Η Γενική Συνέλευση των μετόχων του Ομίλου ΕΛΤΑ είχε αποφασίσει πριν από την απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς το 2013 την ενσωμάτωση της θυγατρικής στη μητρική. Μια απόφαση που συμβάδιζε με τις εξελίξεις που προκαλούσαν η πλήρης απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς, η κατακόρυφη πτώση του παραδοσιακού ταχυδρομείου λόγω της τεχνολογικής υποκατάστασης και η ραγδαία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, των ταχυμεταφορών και των logistics. Η διαδικασία συγχώνευσης αποτέλεσε τον κεντρικό άξονα του «στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδίου ΕΛΤΑ 2013 - 2017» για την προσαρμογή της εταιρείας στις νέες συνθήκες. Δυστυχώς ο σχεδιασμός αυτός δεν υλοποιήθηκε ποτέ και αποτελεί μια από τις βασικές αιτίες της καθήλωσης και απαξίωσης των ΕΛΤΑ.

Οι σημερινές Διοικήσεις των ΕΛΤΑ και των Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ όφειλαν να ξεκαθαρίσουν το τοπίο και να κάνουν εξ αρχής γνωστές τις προθέσεις τους. Προσδοκούσαμε να προχωρήσουν άμεσα στην υλοποίηση της συγχώνευσης με σκοπό να ενισχύσουν τη θέση και την ανταγωνιστικότητα του Ομίλου. Ακόμα και αν είχαν διαφορετικά σχέδια έπρεπε να τα είχαν κάνει γνωστά και να κινούνται με βάση αυτά. Όμως και αυτές προκαλούν απογοήτευση και αγανάκτηση. Μέχρι τώρα εξαντλούν αποκλειστικά τη δράση τους σε αυξήσεις του μεγέθους και του κόστους διοίκησης και των δύο εταιρειών (μητρική – θυγατρική), στη δημιουργία νέων θέσεων στα Διοικητικά Συμβούλια και σε προσλήψεις συμβούλων. Οι καθυστερήσεις τους αντιστρατεύονται τα συμφέροντα των ΕΛΤΑ και επιδεινώνουν συνεχώς τη θέση τους ζημιώνοντας και το δημόσιο συμφέρον.

Η βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την ενσωμάτωση των Ταχυμεταφορών στη μητρική εταιρεία. Με αυτόν τον τρόπο τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, λόγω του ισχυρού brand και του μεγαλύτερου πανελλαδικού δικτύου που διαθέτουν θα καταστούν ο ηγέτης της αγοράς ταχυμεταφορών στην Ελλάδα, με ότι αυτό σημαίνει τόσο για την επιβίωση και ανάπτυξη του Οργανισμού, όσο και για την καθολική, ποιοτική και οικονομική εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων της χώρας, όπου και αν βρίσκονται.

Αποζημίωση Συνταξιοδότησης

Η επιθετικότητα της Διοίκησης σε αυτό το ζήτημα ξεπερνά τα όρια. Προσφεύγει σε κάθε μέσο, ακόμα και σε γνωμοδοτήσεις κατά παραγγελία, για να βρει επιχειρήματα τα οποία νομίζει ότι θα της επιτρέψουν να αποδεσμευτεί από υποχρεώσεις που απορρέουν από όσα έχουν συμφωνηθεί μέσω Επιχειρησιακών Συλλογικών Συμβάσεων σχετικά με το ύψος της αποζημίωσης όσων συνταξιοδοτούνται.

Η τακτική της αυτή είναι απαράδεκτη, αβάσιμη και παραβιάζει θεμελιώδεις αρχές του εργατικού δικαίου, των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων και σχετικών δικαστικών αποφάσεων. Επίσης είναι απάνθρωπη και ανήθικη αφού αδιαφορεί προκλητικά και καταστρέφει τον προγραμματισμό χιλιάδων εργαζομένων στα ΕΛΤΑ και των οικογενειών τους. Η αποζημίωση συνταξιοδότησης και η διαδικασία καταβολής της προσδιορίζονται σαφέστατα από το θεσμικό πλαίσιο των ΕΛΤΑ και της ΣΣΕ που είναι σε ισχύ.

Η επίκληση του κατεπείγοντος από τη Διοίκηση λόγω οικονομικής ασφυξίας και αρνητικών ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας δεν είναι βάσιμο επιχείρημα. Οι οφειλές του Κράτους προς τα ΕΛΤΑ ξεπερνούν σήμερα τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Τα αρνητικά κεφάλαια προέκυψαν κυρίως από το PSI και τις κυβερνητικές αποφάσεις το 2012 για διαγραφή των μετοχών του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου που κατείχαν τα ΕΛΤΑ, συνολικής αξίας 221 εκατομμυρίων ευρώ, και όχι λόγω επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Με την ευκαιρία αυτή θέλουμε να υπενθυμίσουμε ότι όλα αυτά τα δύσκολα χρόνια οι εργαζόμενοι έδωσαν τα πάντα ακόμα και το υστέρημα τους (μισθοί, δώρα, αύξηση ωραρίου εργασίας κλπ) για να διασωθεί το Ταχυδρομείο. Ας μας πουν λοιπόν και ποια είναι η προσφορά και οι διαχρονικές ευθύνες του Κράτους και των Διοικήσεων που αυτό τοποθέτησε μέχρι και σήμερα στα ΕΛΤΑ. Εμείς είμαστε αναγκασμένοι να υπερασπιστούμε με κάθε νόμιμο μέσο την ισχύουσα ΣΣΕ και να τονίσουμε προς πάσα κατεύθυνση ότι αυτοί που θα στηρίξουν τέτοιες αποφάσεις θα βρεθούν αντιμέτωποι με τις συλλογικές και ατομικές τους ευθύνες.

ΤΕΑΕΛΤΑ

Η Διοίκηση δείχνει να μην αντιμετωπίζει και αυτό το ζήτημα με τη δέουσα προσοχή και να μην αντιλαμβάνεται τη σπουδαιότητα και την προοπτική που έχει και θα έχει το Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης ΕΛΤΑ και η επαγγελματική ασφάλιση γενικότερα. Θα αρκούσε να εξετάσει το τι συμβαίνει διεθνώς, ποιες τάσεις επικρατούν και ποιες πολιτικές προωθούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τον δεύτερο πυλώνα ασφάλισης.

Είναι αδιανόητο να υπονομεύεται χωρίς κανέναν τυπικό ή ουσιαστικό λόγο ο θεσμός που αποτελεί τη σημαντικότερη κατάκτηση των Ταχυδρομικών και κατά συνέπεια να διακυβεύεται η ήδη διαταραγμένη εργασιακή ειρήνη. Το ΤΕΑ ΕΛΤΑ πρέπει να αποτελεί πεδίο σύγκλισης και εμβάθυνσης της καλής συνεργασίας Διοίκησης – εργαζομένων και όχι πεδίο αντιπαραθέσεων και ρήξεων, ιδιαίτερα σε μια τόσο δύσκολη περίοδο.

Η λειτουργία του ΤΕΑ ΕΛΤΑ δε μπορεί να ενσωματωθεί σε σκοπιμότητες και γενικότερες τακτικές. Ούτε στις λογικές βολέματος κάποιων φίλων. Ούτε στη λογική αναδιοργάνωσης της εταιρείας και εξοικονόμησης κόστους. Η ύπαρξη του μπορεί να προσφέρει στους Ταχυδρομικούς ολοκληρωμένες και συμφέρουσες λύσεις για κάθε ασφαλιστική τους ανάγκη και επιθυμία για αυτό επιβάλλεται να προστατευθεί η αυτονομία του και να ενισχυθεί η δράση του στο μέγιστο. Για τίποτα άλλο δε μπορεί να γίνει συζήτηση.

ΚΕΚ ΕΛΤΑ

Η Διοίκηση προωθεί την κατάργηση του και την υποβάθμισή του σε υπηρεσία στάθμης Διεύθυνσης, υπό τη Γενική Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού. Το ΚΕΚ ΕΛΤΑ έχει εμπειρία 2.500.000 ωρών εκπαίδευσης και κατάρτισης με σημαντικές υποδομές που προσφέρουν τις πιο σύγχρονες μεθόδους εκπαίδευσης. Είναι η μοναδική εκπαιδευτική μονάδα με πλήρη οργάνωση εκπαιδευτικής πλατφόρμας που υπάρχει στο Υπερταμείο και σε όλες τις εταιρείες που έχουν υπαχθεί σε αυτό. Αποτελεί τον μοναδικό ευέλικτο φορέα στα Βαλκάνια για την παροχή εξειδικευμένων εκπαιδευτικών και συμβουλευτικών δράσεων για ταχυδρομικούς οργανισμούς. Επιτυγχάνει σημαντικά χαμηλό κόστος παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών και διασφαλίζει την πλήρη απορρόφηση των χρηματοδοτικών πόρων που δικαιούνται τα ΕΛΤΑ από τον ΛΑΕΚ.

Η καλύτερη και μόνη επιλογή για εμάς είναι η διατήρηση και ανάπτυξη του ΚΕΚ. Η αξιοποίηση και όχι η εξαφάνιση του. Με αύξηση του μετοχικού του κεφαλαίου, με άμεση εξόφληση των οφειλών των ΕΛΤΑ προς αυτό, με αξιοποίηση των υποδομών και των δυνατοτήτων του ΚΕΚ στα πλαίσια του Υπερταμείου και με προώθηση της εξωστρέφειας και του εύρους των εκπαιδευτικών δράσεων.

Ανεξάρτητα από αυτά, χωρίς να έχει προηγηθεί μελέτη σκοπιμότητας για την ύπαρξη και την προοπτική του και χωρίς τα ΕΛΤΑ να έχουν ανταποκριθεί στο ελάχιστο στις συμβατικές τους υποχρεώσεις ως βασικός μέτοχος και πελάτης του ΚΕΚ δε μπορεί να καταργηθεί ένας σημαντικός και αποδεδειγμένα επιτυχημένος οργανισμός.

Ενέργεια ΕΛΤΑ

Εγκρίθηκε πρόσφατα από το ΔΣ των ΕΛΤΑ η μη συνέχιση της αυτόνομης δραστηριοποίησης της εταιρείας στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας και η αναζήτηση συμβούλου για την διεκπεραίωση της διαδικασίας. Μια απόφαση που αποτελεί κατάληξη της συνεχούς και σκόπιμης απαξίωσης της δραστηριότητας η οποία δεν επέτρεπε στα ΕΛΤΑ και το προσωπικό τους να αξιοποιήσουν τα δίκτυα τους, την υφιστάμενη πελατεία τους και την διαχρονική προσωπική σχέση με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.

Εκτιμούν στη Διοίκηση ότι είναι επιχειρησιακά σκόπιμο να μη διεκδικήσουμε μερίδιο από την απελευθερωμένη, μεγάλη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας; Γνωρίζουν κάτι περισσότερο από τις δεκάδες πολυεθνικές και μεγάλες ελληνικές εταιρείες που επενδύουν σημαντικά στον κλάδο και αναπτύσσουν ιδιόκτητα δίκτυα και στρατηγικές συμμαχίες για να προσεγγίσουν εκ του μηδενός πελάτες στην αγορά λιανικής; Χωρίς σοβαρή προσπάθεια, με πολλά προβλήματα, εμπόδια και πισωγυρίσματα, η ενέργεια αποτελεί ήδη την Τρίτη σε μέγεθος πηγή εσόδων(πάνω από 50 εκατομμύρια υπολογίζονται για το 2020). Υπάρχει άλλη δραστηριότητα που μπορεί να συγκριθεί ή να την αντικαταστήσει σε περίπτωση απώλειας της; Φθηνές δικαιολογίες και κατά παραγγελία μελέτες σκοπιμότητας δε δίνουν πειστικές απαντήσεις.

Η απόφαση για αποχώρηση από τη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας είναι εγκληματική και θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη στην εταιρεία και την προοπτική της. Η εφαρμογή της απόφασης αυτής θα σημάνει την ακύρωση της σημαντικότερης επιχειρησιακής στρατηγικής στόχευσης της τελευταίας τουλάχιστον δεκαετίας και την επακόλουθη απώλεια σημερινών εσόδων δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, που μπορούν άμεσα να γίνουν εκατοντάδες. Όλες οι αποφάσεις και οι ενέργειες της Διοίκησης θα εξεταστούν μέχρι τέλους για την σκοπιμότητα και τα αποτελέσματά τους.

Τιμολόγιο ΕΛΤΑ - Εκτελωνισμός - Κόστος Καθολικής Υπηρεσίας

Στην αρνητική συγκυρία για τα ΕΛΤΑ προστίθενται εκτός όλων των άλλων και άλλες λανθασμένες διοικητικές αποφάσεις που επιβαρύνουν περαιτέρωόχι μόνο τα οικονομικά δεδομένα αλλά και το γενικότερο αρνητικό κλίμα εις βάρος μας και τη δοκιμαζόμενη σχέση του Ταχυδρομείου με την αγορά και την κοινωνία.

Καταρχάς, αποδέχτηκαν προκαταβολικά και στην πράξη την επιδίωξη της Κυβέρνησης και της ΕΕΤΤ για περιορισμό της συχνότητας και της ποιότητας διανομής με διπλασιασμό του χρόνου επίδοσης της αλληλογραφίας και των ταχυδρομικών δρομολογίων προσαρμόζοντας το νέο τιμολόγιο στην ίδια λογική. Η απόφαση αυτή είναι αναμφίβολα οδηγός της αλλαγής προς το χειρότερο των προδιαγραφών παροχής και ποιότητας της Καθολικής Υπηρεσίας με σκοπό την ελαχιστοποίηση του κόστους της, δηλαδή της αποζημίωσης που θα λαμβάνουν (εάν λάβουν ποτέ) τα ΕΛΤΑ. Η διαβούλευση που προκάλεσε η Ε.Ε.Τ.Τ. και το αναμενόμενο προσεχώς νομοσχέδιο δεν αφήνουν αμφιβολίες ότι προωθείται συρρίκνωση των ΕΛΤΑ με ταυτόχρονη υποβάθμιση της Καθολικής Υπηρεσίας και της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων με αρνητικές συνέπειες στην αγορά και την κοινωνία.

Με αυτές τις επιλογές, που στο άκουσμά τους και μόνο στρέφουν τους πελάτες στους ανταγωνιστές και δημιουργούν περισσότερα προβλήματα από όσα λύνουν, προστέθηκε και η αδικαιολόγητη απόφαση της Διοίκησης για επιβολή τελών διαχείρισης εκτελωνισμού στα ατελή μικροδέματα εκτός ΕΕ ύψους 15 ευρώ. Παρά την ακύρωση της απόφασης με άνωθεν εντολή το αποτέλεσμα ήταν η γενική κατακραυγή και η αρνητική προβολή και εταιρική δυσφήμιση στο σύνολο των ΜΜΕ.

Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι,

Όλα αυτά συμβαίνουν σε μια ελληνική οικονομία σε ανάπτυξη και σε μια ταχυδρομική αγορά που κινήθηκε ανοδικά το 2018 και το 2019 και αναμένεται να παρουσιάσει σημαντική αύξηση και το 2020. Δε μπορεί επομένως να γίνει αποδεκτό ότι τα ΕΛΤΑ, που εκτός από πάροχος της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας διενεργούν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, δραστηριοποιούνται στην αγορά ενέργειας, διαθέτουν το μεγαλύτερο δίκτυο και μπορούν να αναπτύξουν υπηρεσίες logistics και άλλα, χάνουν έδαφος και απαξιώνονται συνειδητά και συστηματικά.

Η νέα Διοίκηση στα ΕΛΤΑ, μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα έχει κατορθώσει να κάνει πολλά λάθη και να έχει σοβαρές αποτυχίες χωρίς να φέρει ένα θετικό αποτέλεσμα. Έργο έχει να παρουσιάσει μόνο στην περιστολή των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Και να θέλουμε δε μπορούμε να βρούμε ελαφρυντικά. Ακόμα κι αν πολλά εξαρτώνται από Κυβερνητικές αποφάσεις δε δικαιολογείται να συμβαίνουν όσα αναφέρουμε.

Η Διοίκηση, το Υπερταμείο και η Κυβέρνηση πρωτίστως, για να επιτελέσουν τον ρόλο τους και να προστατεύσουν το δημόσιο συμφέρον υποχρεούνται να σταματήσουν τα παιχνίδια, τις καθυστερήσεις και την υπονόμευση και να λάβουν άμεσα τις αποφάσεις που θα βγάλουν τα ΕΛΤΑ από το τέλμα και θα εξασφαλίσουν καθολικές, ποιοτικές και οικονομικές υπηρεσίες σε όλη την επικράτεια.

Για εμάς μοναδικό ζητούμενο είναι η διάσωση της δημόσιας επιχείρησης, η προστασία των θέσεων εργασίας, η τήρηση του θεσμικού πλαισίου και η ποιοτική εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων. Σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούμε εύνοια ή ιδιαίτερη μεταχείριση. Απαιτούμε ισοτιμία και ισονομία σε σχέση με το περιβάλλον που δραστηριοποιούνται τα ΕΛΤΑ, το οποίο είναι έντονα ανταγωνιστικό. Απαιτούμε επίσης να αποκατασταθούν όλες οι στρεβλώσεις που καθηλώνουν εδώ και χρόνια τα Ελληνικά Ταχυδρομεία και δεν τους επιτρέπουν να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις στους τομείς που επιχειρούν.

Οι εργαζόμενοι δε «ξυπνήσαμε» τώρα. Έχουμε εγκαίρως αναδείξει τα τελευταία χρόνια (με προτάσεις, παρεμβάσεις, ανακοινώσεις, καταγγελίες, συνεντεύξεις, επιστολές, εξώδικα, κινητοποιήσεις) προς κάθε κατεύθυνση το τι διακυβευόταν και που θα καταλήγαμε. Κανείς δεν μπορεί να κρυφτεί και να πει ότι δε γνώριζε. Δικαιολογίες δεν υπάρχουν για κανέναν.

Ήρθε η ώρα της ανάληψης ευθυνών και των κρίσιμων αποφάσεων. Για εμάς ήρθε και η ώρα της αντίδρασης και των κινητοποιήσεων. Θα ενημερώσουμε την ελληνική κοινωνία για το έγκλημα που επιχειρείται. Θα προβάλλουμε τις ευθύνες ΟΛΩΝ και θα προωθήσουμε τις δικές μας θέσεις για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναδιοργάνωσης και ανάπτυξης. Για το σκοπό αυτό θα αξιοποιήσουμε στο μέγιστο δυνατό κάθε διαθέσιμο νομικό, συνδικαλιστικό και πολιτικό μέσο σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Πιστεύουμε ακράδαντα πως υπάρχει ακόμα και τώρα ο χρόνος και τα περιθώρια αποφάσεων για την κατάρτιση και εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου αναπτυξιακού σχεδίου για την επιχείρηση που θα αποσκοπεί στη διάσωση και βιώσιμη ανάπτυξη της με τους εργαζόμενους «όρθιους», προς όφελος της χώρας, της οικονομίας και της κοινωνίας.

Σε αυτή την κατεύθυνση οι εργαζόμενοι προτείνουμε ένα σύνολο παρεμβάσεων με έξι άξονες που λύνουν τα προβλήματα και αξιοποιούν πλεονεκτήματα και ευκαιρίες. Συγκεκριμένα:

ΑΞΟΝΑΣ 1ος: Θέματα άμεσης στρατηγικής προτεραιότητας

1.             Άμεση καταβολή όλων των οφειλών του Δημοσίου και του συνόλου του κόστους παροχής της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας και των άλλων Υ.Γ.Ο.Σ. με οριστική δέσμευση από το κράτος για τη συνεπή και πλήρη καταβολής τους. Μόνο έτσι θα δοθεί λύση στο πρόβλημα ρευστότητας της Επιχείρησης, το οποίο κάθε μήνα γίνεται πιο πιεστικό και οδηγεί σε οικονομική ασφυξία τον Οργανισμό. Η άμεση ενίσχυση της ρευστότητας του Οργανισμού με την εξόφληση των χρεών του δημοσίου προς τον ΕΛΤΑ αποτελεί προϋπόθεση επιβίωσης.

2.             Αποκατάσταση της ζημιάς που υπέστη η εταιρεία από τη διαγραφή των μετοχών του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και το «κούρεμα» των κρατικών ομολόγων που κατείχε. Η δραματική μείωση των ιδίων κεφαλαίων των ΕΛΤΑ δεν προήλθε από επιχειρηματικές δράσεις προηγούμενων ετών. Προήλθε κυρίως από την αναγνώριση της απομείωσης ποσού 211,73 εκατομμυρίων ευρώ από τη συμμετοχή των ΕΛΤΑ στο ΤΤ, αλλά και από την αναγνώριση ζημιάς 9,1 εκατομμυρίων ευρώ από το πρόγραμμα PSIBuyback, που εφαρμόστηκε στα διακρατούμενα, προς πώληση, κρατικά ομόλογα. Η αγορά των μετοχών και των ομολόγων και η απώλεια τους δεν αποτέλεσαν εταιρικές επιλογές αλλά κυβερνητικές αποφάσεις. Η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας θα μπορούσε να αποτελέσει μια δίκαιη και αποτελεσματική λύση.

3.             Άμεση νομοθετική ρύθμιση προκειμένου τα ΕΛΤΑ, ως Φορέας Καθολικής Υπηρεσίας, να μη χρειάζονται να συμμετέχουν στις διαγωνιστικές διαδικασίες για την αλληλογραφία του Δημοσίου, αλλά να γίνεται απευθείας ανάθεση του έργου με πολυετείς συμβάσεις. Να σημειωθεί ότι μόνο εξ αυτού του γεγονότος τα ΕΛΤΑ δεσμεύουν συνεχώς σημαντικά κεφάλαια (άνω των έξι εκατομμυρίων ευρώ) ως εγγυητικές επιστολές συμμετοχής στους εν λόγω διαγωνισμούς, στους περισσότερους εκ των οποίων συμμετέχουν μόνα τους.

4.             Ενσωμάτωση των Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ στη μητρική εταιρεία για την εξάλειψη του εσωτερικού ανταγωνισμού και τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους. Μέσω αυτής της ενέργειας  θα ενταχθεί στην υπηρεσία  των πολιτών και των επιχειρήσεων για την εξυπηρέτηση της ραγδαίως αναδυόμενης αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου το μεγαλύτερο δίκτυο της χώρας με ότι αυτό σημαίνει τόσο για την ανάπτυξη του Οργανισμού όσο και για την οικονομική, ποιοτική και καθολική εξυπηρέτηση όλων των Ελλήνων πολιτών, όπου και αν αυτοί να κατοικούν. Η διαδικασία αυτή αποτελεί προϋπόθεση για το μέλλον των ΕΛΤΑ. Η στροφή στο δέμα, στο μικρόδεμα και στην ταχυμεταφορά, η αξιοποίηση των ευκαιριών του ηλεκτρονικού εμπορίου, η ανάπτυξη νέων προϊόντων και η δραστηριοποίηση σε νέες αγορές αποτελούν πάγια πρακτική για όλα τα ταχυδρομεία του κόσμου. Αυτός είναι ο δρόμος που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη του ταχυδρομείου. Στο εγκεκριμένο Στρατηγικό & Επιχειρησιακό Σχέδιο ΕΛΤΑ 2013 – 2017 καθοριζόταν αναλυτικά η ενσωμάτωση της θυγατρικής εταιρείας στη μητρική για συγκεκριμένους και ιδιαίτερα σημαντικούς λόγους που ισχύουν και σήμερα όπως:

                                           i.          Υπό το δημοφιλές σήμα των ΕΛΤΑ και με το εκτενές δίκτυο που αυτά διαθέτουν είναι αναμενόμενο ότι η Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ Α.Ε. μπορεί να γίνει σύντομα ο ηγέτης της αγοράς υπηρεσιών ταχυμεταφορών στην Ελλάδα.

                                         ii.         Ο εντεινόμενος ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου των υπηρεσιών ταχυμεταφορών στις νέες συνθήκες πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς επιβάλλει στα ΕΛΤΑ την παροχή σύγχρονων υπηρεσιών ταχυμεταφορών με ποιότητα, ανταγωνιστική τιμή και αξιοπιστία.

                                       iii.          Επίτευξη οικονομιών κλίμακας λόγω τις ενοποίησης δομών, δικτύων, προϊόντων και υπηρεσιών.

                                       iv.          Καλύτερη ανάπτυξη του δικτύου πρακτόρων με την δυνατότητα παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών και προϊόντων.

Χωρίς τις ενέργειες του 1ου Άξονα κανένας σχεδιασμός δε μπορεί να προχωρήσει αποτελεσματικά στην κατεύθυνση της διάσωσης και βιώσιμης ανάπτυξης. Αποσπασματικά μέτρα με επικέντρωση σε απολύσεις και ισοπέδωση των μισθών θα επιδεινώσουν την κατάσταση οδηγώντας την επιχείρηση στην περιθωριοποίηση και την οριστική χρεοκοπία. Επίσης, θα επιδράσουν αρνητικά στη διατήρηση και την ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιούνται τα ΕΛΤΑ.

 

ΑΞΟΝΑΣ 2ος: Στρατηγικές συμμαχίες – Τραπεζικά προϊόντα

Αναζήτηση στρατηγικής συμμαχίας με τραπεζικό εταίρο ώστε να δημιουργηθεί η λαϊκή τράπεζα του μικροκαταθέτη, του χωριού και της γειτονιάς. Εδώ να σημειωθεί ότι στο 75% των Ταχυδρομείων της Ευρώπης υπάρχει στρατηγικός τραπεζικός εταίρος, ενώ στο υπόλοιπο 25% των Ευρωπαϊκών Ταχυδρομείων έχει δοθεί αυτοτελής τραπεζική άδεια.

Τα ΕΛΤΑ έχουν μεγάλη τεχνογνωσία σε τραπεζικές εργασίες και σε συναφείς Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος, αφού για 100 και πλέον χρόνια εξυπηρετούν με τον καλύτερο τρόπο όλες τις χρηματοοικονομικές ανάγκες των Ελλήνων πολιτών μέσω των εμπορικών συμφωνιών, πρώτα με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (το οποίο ουσιαστικά ίδρυσαν και ανέπτυξαν) και τελευταία με την Eurobank, η οποία και κατέχει σήμερα το 10% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΛΤΑ.

Η μέχρι τώρα συνεργασία με τη Eurobank δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα, ωστόσο μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθεί περαιτέρω και να αποφέρει σημαντικά θετικά αποτελέσματα τόσο για τις δύο εταιρείες, όσο και για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Με δεδομένη την εκτεταμένη συρρίκνωση των τραπεζικών δικτύων στη χώρα, που θα ενταθεί το επόμενο διάστημα, τα ΕΛΤΑ μπορούν να αναδειχθούν σε παράγοντα καθοριστικής σημασίας για την εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων και τη καλή λειτουργία τοπικών οικονομιών και κοινωνιών.

 

ΑΞΟΝΑΣ 3ος: Πολιτική προσωπικού

Λόγω της πολύχρονης απαγόρευσης των αναγκαίων προσλήψεων δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στην εταιρεία εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού και του μεγάλου μέσου όρου ηλικίας. Λόγω του ότι για το μόνιμο προσωπικό υπάρχει ήδη εγκριτική απόφαση πρόσληψης, για το έκτακτο προσωπικό πρέπει να δοθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο της Επιχείρησης η αρμοδιότητα σχετικής απόφασης, φυσικά με διαδικασίες Α.Σ.Ε.Π., σύμφωνα πάντα με τις εκάστοτε ανάγκες και στα πλαίσια του εγκεκριμένου προϋπολογισμού. Μια ρύθμιση που προϋπήρχε το 2010 και λανθασμένα καταργήθηκε λόγω μνημονιακών δεσμεύσεων. Επιβάλλεται για πολλούς λόγους να δοθεί η δυνατότητα σε μια επιχείρηση έντασης εργασίας που λειτουργεί στον ανταγωνισμό, δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και καλύπτει με δικές της δαπάνες τις προσλήψεις αυτές, να ρυθμίζει τις ανάγκες της σε προσωπικό ταχύτατα, όπου και όταν χρειάζεται.

 

ΑΞΟΝΑΣ 4ος: Νομοθετικές παρεμβάσεις

Από 01/01/2013 η ταχυδρομική αγορά στην Ελλάδα είναι πλήρως απελευθερωμένη. Τα ΕΛΤΑ, σύμφωνα με τον ν. 4053/2012 που καθόρισε την απελευθέρωση ενσωματώνοντας την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2008/6/ΕΚ, θα αποτελούν τον πάροχο της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας έως και το 2028 με συγκεκριμένες υποχρεώσεις και δικαιώματα.

Απαιτείται η άμεση και πλήρης κάλυψη των υποχρεώσεων του Κράτους όπως περιγράφονται στο νόμο και η υπογραφή σύμβασης μεταξύ Υπουργείου και ΕΛΤΑ για τον ακριβή καθορισμό των όρων παροχής της Καθολικής Υπηρεσίας. Μέχρι σήμερα, τα ΕΛΤΑ, παρέχουν στο πλαίσιο του νόμου ανελλιπώς τις υπηρεσίες τους, επιτυγχάνουν τους στόχους και τους δείκτες ποιότητας που τους επιβάλλονται, εξυπηρετούν όλη τη χώρα όπως προβλέπεται και μάλιστα, πολλές φορές, σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, είτε καιρικές, είτε γεωμορφολογικές. Δραστηριοποιούνται σε σημεία της Ελληνικής Επικράτειας όπου δεν υπάρχει άλλη παρουσία του Κράτους με το Δημόσιο Ταχυδρομείο να αποτελεί το μοναδικό σημείο εξυπηρέτησης και επαφής του Πολίτη με το Κράτος.

Μέχρι σήμερα τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έχουν τηρήσει μέχρι κεραίας το πλαίσιο των υποχρεώσεών τους απέναντι στο Κράτος, έχουν τιμήσει τη σύμβασή τους με το ελληνικό δημόσιο και η Ε.Ε.Τ.Τ. έχει προχωρήσει στην επαλήθευση σχεδόν του συνολικού ποσού που έχουν αιτηθεί τα ΕΛΤΑ ως αποζημίωση. Ωστόσο δεν έχουν λάβει παρά ένα μικρό μέρος αυτών που αντιστοιχούν στο πραγματικό κόστος για τις παρασχεθείσες αυτές υπηρεσίες. για τα έτη 2013-2019. Η νομική διεκδίκηση του συνόλου του κόστους είναι μονόδρομος και ήδη έχουν ξεκινήσει σχετικές ενέργειες, οι οποίες όμως είναι χρονοβόρες και δεν δίνουν άμεσα λύση.

Επιπλέον, απαιτείται να γίνουν παράλληλα οι εξής παρεμβάσεις:

1.             Άμεση ρύθμιση και έλεγχος της Ταχυδρομικής Αγοράς για να εκλείψει ο αθέμιτος ανταγωνισμός μέσω της παραβίασης εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων.

2.             Αποκατάσταση της ζημιάς που υπέστησαν τα ΕΛΤΑ από την εξαίρεση των επενδύσεων τους από τα ευρωπαϊκά προγράμματα. Ο Οργανισμός χρειάζεται άμεσα επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό του. Στην παρούσα οικονομική συγκυρία ούτε στην εταιρεία υπάρχουν ίδια κεφάλαια για επενδύσεις, αλλά ούτε και ο βασικός μέτοχος φαίνεται διατεθειμένος να διαθέσει τα απαιτούμενα ποσά. Διέξοδος θα μπορούσε να δοθεί μόνο μέσω Ε.Σ.Π.Α.. Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία είχαν πάρει έγκριση για χρηματοδότηση έργων τους το Δεκέμβρη του 2012 και είχαν εξασφαλίσει την έγκριση και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ποσό 52 εκατ. €. Αλλά, το Δεκέμβριο του 2014, το σύνολο των έργων των ΕΛΤΑ εξαιρέθηκε από τη χρηματοδότηση με απόφαση της Πολιτείας. Σήμερα, η εταιρεία έχει προετοιμάσει ένα πλήρες σχέδιο με συγκεκριμένα έργα τα οποία μπορούν να λάβουν χρηματοδότηση από την Ε.Ε. και διαθέτει την εμπειρία να απορροφήσει το σύνολο των κονδυλίων που τυχόν θα εγκριθούν, όπως έγινε με απόλυτη επιτυχία στο 2ο και 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Είναι εξαιρετικής σημασίας η συγχρηματοδότηση των έργων εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης τόσο για τη μελλοντική πορεία του Οργανισμού όσο και για την παροχή σύγχρονων και καλύτερων υπηρεσιών προς τους πολίτες στο σύνολο της Επικράτειας.

3.             Στήριξη υπογραφής Ενιαίας Κλαδικής Σύμβασης σε όλο τον Ταχυδρομικό Κλάδο ο οποίος υποφέρει από τον ανταγωνισμό κόστους και τις αντεργατικές πρακτικές. 

 

ΑΞΟΝΑΣ 5ος: Στρατηγικός Σχεδιασμός Ελληνικών Ταχυδρομείων

Είναι απολύτως απαραίτητο και κατεπείγουσας ανάγκης ο σχεδιασμός να περιλαμβάνει όλα όσα αναφέρουμε στην επιστολή αυτή και να καθορίζει το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθεί ο οργανισμός τα επόμενα χρόνια με συγκεκριμένα στοιχεία, προϋπολογισμούς, μερίδια αγοράς, επενδύσεις κλπ. Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία κινούνται εδώ και πολύ καιρό χωρίς σχεδιασμό, χωρίς προϋπολογισμό, χωρίς στόχους, αποτελέσματα κλπ. Συνεπώς , επιβάλλονται τα εξής:

1.             Επανεξέταση και επικαιροποίηση του Επιχειρησιακού Στρατηγικού Σχεδίου των ΕΛΤΑ με παρεμβάσεις στα δίκτυα:

                        i.          Επανασχεδιασμός του δικτύου των καταστημάτων και του ωραρίου λειτουργίας τους με επέκταση όπου χρειάζεται του διευρυμένου ωραρίου

                      ii.          Επανεξέταση της σκοπιμότητας και της αξιοποίησης των Ταχυδρομικών Πρακτορείων (θεσμικό πλαίσιο, αύξηση σημείων εξυπηρέτησης πελατών)

                    iii.          Αναδιοργάνωση του δικτύου διανομής

                    iv.          Αναδιοργάνωση κέντρων διαλογής

                       v.          Αναδιοργάνωση διαβιβάσεων

2.             Επανένταξη του Ταχυδρομικού και Φιλοτελικού Μουσείου στα ΕΛΤΑ και αξιοποίηση του.

3.             Συνεχής επιμόρφωση του προσωπικού μέσω του Κ.Ε.Κ. ΕΛΤΑ με εξασφάλιση όλων των απαραίτητων κονδυλίων για την εκπλήρωση του σκοπού του.

 

 

ΑΞΟΝΑΣ 6ος: Χαρτοφυλάκιο προϊόντων και υπηρεσιών – συνεργασίες

Τα ΕΛΤΑ, βάσει μετρήσεων, διατηρούν τον υψηλότερο δείκτη αξιοπιστίας μεταξύ των Δημόσιων Φορέων και Επιχειρήσεων στην Ελληνική κοινωνία. Διαθέτουν τεράστιο φυσικό δίκτυο που απλώνεται σε όλη τη επικράτεια, δραστηριοποιούνται για δυο αιώνες σχεδόν στην κοινή ωφέλεια και διαδραματίζουν ουσιαστικό και σημαίνοντα κοινωνικό ρόλο. Διαθέτουν το μεγαλύτερο δίκτυο στη χώρα, που περιλαμβάνει 1.400 ταχυδρομικά καταστήματα και πρακτορεία και 3.500 ταχυδρομικούς διανομείς απ’ άκρη εις άκρη της Ελλάδας, μέσω του οποίου έρχονται σε επαφή και σε καθημερινή βάση με όλους τους πολίτες, τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Έχουν αποδείξει πολλές φορές ότι μπορούν να ανταποκριθούν ακόμα και σε ακραίες συνθήκες λειτουργίας και να καλύψουν ζωτικές ανάγκες ακόμα και στις χειρότερες κρίσεις. Πρόσφατο και χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κατά γενική ομολογία άψογη λειτουργία των Ελληνικών Ταχυδρομείων κατά την πρώτη περίοδο των capital controls, όπου ανταποκρίθηκαν άμεσα και στήριξαν το κοινωνικό σύνολο με πληρωμές των συνταξιούχων σε όλη τη χώρα και μεταφορές σημαντικών εμβασμάτων για κοινωνικούς και επιχειρηματικούς λόγους παρά τους περιορισμούς και τις ανυπέρβλητες δυσκολίες εκείνων των ημερών. Τα χαρακτηριστικά αυτά αποτελούν εχέγγυο για την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και την αποδοχή οποιασδήποτε νέας δραστηριότητά τους.

Με την υφιστάμενη υποδομή ως βάση και όλα όσα περιλαμβάνονται ήδη στο χαρτοφυλάκιο τους, τα ΕΛΤΑ πρέπει να προσαρμοστούν κατάλληλα ώστε να εκμεταλλευτούν κάθε πρόκληση που παρουσιάζεται σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και να αξιοποιήσουν με τόλμη κάθε ευκαιρία και δυνατή συνεργασία. Η δημοφιλής φίρμα, το πανελλαδικό δίκτυο αλλά και η θέση της χώρας είναι τα ισχυρά όπλα με το οποία μπορούν να διεκδικήσουν μεγαλύτερα ή νέα μερίδια αγορών και νέες σημαντικές συνεργασίες. Σε αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να υλοποιηθούν τα εξής:

1.             Προϊόντα και Υπηρεσίες

                        i.          Επανασχεδιασμός του συστήματος πωλήσεων και αξιοποίηση όλων των σύγχρονων μεθόδων

                      ii.          Βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων προϊόντων και υπηρεσιών

                    iii.          Εισαγωγή νέων σύγχρονων υπηρεσιών που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας

                    iv.          Αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων που προσφέρουν το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα δέματα και άμεση σύνδεσή τους με το έργο και την εταιρική ταυτότητα των ΕΛΤΑ

                       v.          Ανάπτυξη υποδομών και διαδικασιών για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών Logistics

                    vi.          Διεύρυνση της συνεργασίας με το Κράτος για την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών καθώς και έργου Κ.Ε.Π.. Τα ΕΛΤΑ αποτελούν για σημαντικό κομμάτι της επικράτειας τη μοναδική παρουσία του Κράτους προσφέροντας ανεκτίμητες υπηρεσίες.

2.             Συνέχιση και ανάπτυξη των υφισταμένων συνεργασιών στους τομείς:

                        i.          Τραπεζικών και ασφαλιστικών προϊόντων.

                      ii.          Τηλεπικοινωνιών

                    iii.          Μεταφορών και Logistics (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, συνεργασίες με Κίνα, διαμετακομιστικό κέντρο Θριάσιου Πεδίου) Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στη συνεργασία που έχει ξεκινήσει για την αποστολή δεμάτων – μικροδεμάτων από την Κίνα προς την Ευρώπη μέσω των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις ώστε τα ΕΛΤΑ να αποκτήσουν έναν κομβικό ρόλο διεθνώς λόγω της αλματώδους αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου.

                    iv.          Super Markets 

                       v.          Διανομή φαρμάκων κλπ.

3.             Μέγιστη αξιοποίηση της άδειας για την είσοδο στην αγορά ενέργειας. Η δραστηριοποίηση των ΕΛΤΑ στη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα σημαντική για το μέλλον, αφού είναι μια μεγάλη αγορά με πολλές ευκαιρίες που μπορεί να συνεισφέρει στην αύξηση των εσόδων της εταιρείας και να δημιουργήσει μια βάση για μεγάλη ανάπτυξη μελλοντικά. Η πρόσφατη απόφαση για αποχώρηση των ΕΛΤΑ είναι λάθος και πρέπει να ανακληθεί.

 

Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι,

Για όλα τα ανωτέρω Κυβέρνηση και Διοίκηση δεν έχουν κάνει τίποτα. Οι καθυστερήσεις έχουν δημιουργήσει μέσα στους λίγους μήνες παρουσίας τους δεκάδες εκατομμύρια ευρώ νέα χρέη στα ΕΛΤΑ για τα οποία δε λένε ούτε κάνουν κάτι. Αντιθέτως, εξαντλούνται στην επικοινωνιακή πολιτική και σε γενικόλογες αναφορές για «τεράστιο έλλειμμα» 6 εκατομμυρίων ευρώ το μήνα στα ΕΛΤΑ. Παραλείπουν όμως να αναφέρουν ότι το μεγαλύτερο μέρος του ελλείμματος αποτελείται από τις οφειλές του Κράτους για την Καθολική Υπηρεσία. Ούτε μπαίνουν στον κόπο να εξηγήσουν γιατί δεν κάνουν κάτι μέχρι τώρα, παραπέμποντας τις αποφάσεις και τις εξελίξεις απροσδιόριστα στο μέλλον. Επομένως, είναι αυτονόητο για εμάς ότι ψάχνουν άλλοθι για να δικαιολογήσουν τη λήψη «δύσκολων» αποφάσεων και επιβολή δυσμενών μέτρων για την εταιρεία και τους εργαζόμενους, όπως συχνά λέγεται τελευταία.

Καλούμε Κυβέρνηση και Διοίκηση να δράσουν άμεσα βάζοντας τις σωστές προτεραιότητες και να επιδιώξουν γρήγορα και αποτελεσματικά την επίτευξη τους. Τα δύσκολα χρόνια της κρίσης, της απαξίωσης και της συρρίκνωσης πρέπει να γίνουν παρελθόν. Τα ΕΛΤΑ δοκιμάστηκαν σκληρά και άντεξαν. Ήρθε πια ο καιρός να αρχίσει να βελτιώνεται η κατάσταση της εταιρείας και όλοι οι εμπλεκόμενοι να σχεδιάσουμε μαζί ένα καλύτερο μέλλον στη βάση της ανάπτυξης και της προόδου, προς όφελος της οικονομίας, της κοινωνίας και των εργαζομένων. Αυτός είναι ο στόχος για εμάς και θα αγωνιστούμε να τον πετύχουμε, όπως κάνουμε πάντα.

Καμία πρόταση που θα βασίζεται σε συρρίκνωση των δικτύων καταστημάτων και διανομής, υποβάθμιση της Καθολικής Υπηρεσίας, μείωση θέσεων εργασίας, απολύσεις, μειώσεις μισθών και καταπάτηση εργατικών δικαιωμάτων δε μπορεί να γίνει αποδεκτή, ακόμα κι αν κάποιοι προσπαθούν να την παρουσιάσουν ως πρόταση ανάπτυξης.

Για όλα αυτά αποφασίσαμε να προβούμε σε δυναμικές ενέργειες. Συγκλήθηκαν ήδη εκτάκτως τα όργανα της Ομοσπονδίας και αφού εκτίμησαν την κατάσταση αποφάσισαν τα παρακάτω:

1.      Να καταγγείλουμε τη Διοίκηση των ΕΛΤΑ, η οποία με τις αποφάσεις της πλήττει σοβαρά την ομαλή λειτουργία της επιχείρησης βάζοντας στην κυριολεξία σε μια δύσκολη περίοδο για τη χώρα τους εργαζόμενους και την εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων σε «καραντίνα». Οι ευθύνες που τους αναλογούν θα καταλογιστούν συλλογικά και ατομικά με κάθε συνδικαλιστικό και νομικό μέσο.

2.      Προχωράμε άμεσα σε Περιφερειακές Συνδιασκέψεις και Συνέλευση των Προέδρων των Σωματείων.

3.      Ξεκινά η ενημέρωση της κοινωνίας(με δελτία τύπου, αναλυτικές ανακοινώσεις, αφίσες, πανό κ.α.) και οργανώνονται ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, στους οικονομικούς και κοινωνικούς φορείς και στα κεντρικά και περιφερειακά μέσα μαζικής ενημέρωσης.

4.      Προγραμματίζουμε το συντομότερο συνέντευξη τύπου.

5.      Ενημερώνουμε τον Πρωθυπουργό, τον αρμόδιο Υπουργό, τον Υπουργό Οικονομικών, την Ε.Ε.ΣΥ.Π. τους Υπουργούς, τα πολιτικά κόμματα και τους βουλευτές.

6.      ΠΡΟΧΩΡΑΜΕ ΣΕ ΟΡΙΣΜΟ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑΣ ΓΙΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ ΚΑΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΚΛΙΜΑΚΩΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣΜΑΣ, ΕΦΟΣΟΝ ΔΕΝ ΥΠΑΡΞΟΥΝ ΑΜΕΣΑ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ

Η διάσωση και η ανάπτυξη των Ελληνικών Ταχυδρομείων προς όφελος της κοινωνίας, της οικονομίας και των εργαζόμενων είναι επιβεβλημένες και αδιαπραγμάτευτες!

Οι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ δίνουν ξανά τον αγώνα τους μαζικά και δυναμικά!

Για τα ΕΛΤΑ - Για τη δουλειά μας - Για τη ζωή μας

 

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ Π.Ο.Σ.Τ.

 

                                                          Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                             Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

 

                                                          ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ                                     ΗΛΙΑΣ ΜΠΑΚΕΛΛΑΣ