ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΑΒΥΣΣΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ

 ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ & ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΛΤΑ

ΑΘΗΝΑΣ & Ν. ΑΤΤΙΚΗΣ

Αριστοτέλους 11 – 15, 104 32 ΑΘΗΝΑ

Τηλ. 210 5244645

 

                                                                                                                                                                                                Αθήνα, 4-10-2016

                                

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

 

   Πρώτη Φορά Άβυσσος

για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία

 

 

Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι,

 

Αναμφίβολα, τα ΕΛΤΑ υφίστανται μεγάλη πίεση τα τελευταία 8 χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης, της πτώσης διεθνώς της ταχυδρομικής αγοράς και της απελευθέρωσης της Ελληνικής ταχυδρομικής αγοράς. Όλα αυτά, βεβαίως, ήταν και είναι γνωστά. Δεν προκαλούν έκπληξη και, θεωρητικά τουλάχιστον, έχει γίνει σημαντική προετοιμασία για την αντιμετώπισή τους με την απαραίτητη προσαρμογή μέσα από τα Επιχειρησιακά Σχέδια που έχουν καταρτιστεί την τελευταία δεκαετία.

 

Όσα όμως εξελίσσονται τους τελευταίους μήνες είναι ασύλληπτα και πέρα από κάθε λογική χρηστής διοίκησης, ηθικής και συναδελφικής δεοντολογίας. Χωρίς καν να τηρούνται τα προσχήματα οι νέες Διοικήσεις του Ομίλου ΕΛΤΑ και οι πολιτικοί προϊστάμενοί τους έχουν επιδοθεί σε ένα σκληρό ανταγωνισμό στο ποιος θα τα κάνει χειρότερα, στο ποιος θα υπονομεύσει περισσότερο την Επιχείρηση και στο ποιος θα «εξυπηρετήσει» τους περισσότερους. Το «καράβι βουλιάζει» και η κομπανία το γλεντάει…

 

Δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψουμε την κατάσταση που έχει περιέλθει η Επιχείρηση, το σπίτι μας. Ακόμα και για τους αρχαιότερους εργαζόμενους οι σημερινές τραγικές συνθήκες είναι άγνωστες. Με απόλυτη ειλικρίνεια και χωρίς ίχνος υπερβολής αυτά που συμβαίνουν και καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε είναι ΠΡΩΤΟΦΑΝΗ.

 

Γνωρίζουμε ότι κάθε εργαζόμενος, ανεξαρτήτως του χώρου εργασίας του, έχει έστω και μια μικρή προσωπική εμπειρία από τα τεκταινόμενα. Εμείς, από την πλευρά μας, θα προσπαθήσουμε μέσα από αυτήν την ανακοίνωση να δώσουμε τη μεγάλη εικόνα για όσα συμβαίνουν σε κρίσιμους και ζωτικής σημασίας τομείς και προδιαγράφουν το μέλλον μας.

 

Αξίζει να ξεκινήσουμε υπενθυμίζοντας την Ομάδα Έργου που συγκροτήθηκε το Μάιο του 2015 από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής, προκειμένου να συντάξει μέσα σε χρονικό διάστημα ΕΝΟΣ ΜΗΝΟΣ(!) ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης των ΕΛΤΑ, με στόχο τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης οικονομικής βιωσιμότητάς τους. Η Ομοσπονδία μας σε συνεχή επικοινωνία με το αρμόδιο Υπουργείο κατέθεσε άμεσα τις θέσεις και τις προτάσεις της για κάθε τι που αφορούσε την Επιχείρηση. Παρά το κατεπείγον του ζητήματος ουδέν νεώτερον μέχρι και σήμερα.

 

Σχεδόν ένα χρόνο μετά, η Κυβέρνηση προχώρησε στις αλλαγές Διοικήσεων στα ΕΛΤΑ και τις Ταχυμεταφορές. Γνωστό το παρασκήνιο και οι καθυστερήσεις με τις κόντρες μεταξύ πολιτικής ηγεσίας και ΤΑΙΠΕΔ. Το αποτέλεσμα; Άγνωστοι και άσχετοι με την ταχυδρομική αγορά και τη διοίκηση επιχειρήσεων γενικότερα κατέλαβαν τις θέσεις των Διοικητικών Συμβουλίων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 30% για να «χωρέσουν» οι εκλεκτοί. Σα να μην έφτανε αυτό, επανήλθε και στις δύο εταιρείες η διαρχία Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου που είχε καταργηθεί προ ετών για την εξοικονόμηση πόρων. Στη συνέχεια, μήνα το μήνα, προστίθεται στο οργανόγραμμα και μια καινούργια Γενική Διεύθυνση. Έτσι, σήμερα, ο Όμιλος ΕΛΤΑ διαθέτει ΕΞΙ Γενικές Διευθύνσεις (συμπεριλαμβανομένης της Επιχειρησιακής Μονάδας Ηλεκτρικής Ενέργειας - στάθμης Γενικής Διεύθυνσης) όταν το 2010, με το διπλάσιο τζίρο σχεδόν, λειτουργούσε με ΔΥΟ!!!

 

Αξίζει, πιστεύουμε, να αναφερθούμε ιδιαίτερα στη νεοσύστατη Γενική Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού, η οποία ίσως να αποτελεί και παγκόσμια πρωτοτυπία, αφού συστάθηκε για να διοικεί ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ Διεύθυνση, αυτήν του Ανθρώπινου Δυναμικού. Η αρχική απορία μας για τη σκοπιμότητα αυτής της απόφασης απαντήθηκε όταν Γενικός Διευθυντής ανέλαβε ο μέχρι τότε αρχηγός της φιλοκυβερνητικής συνδικαλιστικής Παράταξης,  η οποία, θυμίζουμε, σε πικρόχολη ανακοίνωσή της μετά από τη συντριπτική ήττα στις εκλογές του Σωματείου μας καταφέρθηκε ακόμα και κατά των συναδέλφων αναφέροντας κατά γράμμα: «οι εργαζόμενοι έχουν τους συνδικαλιστές που τους αξίζουν». Να είναι άραγε η αποτυχία ως συνδικαλιστής το εφαλτήριο και το κίνητρο για μια μεγάλη καριέρα στη Διοίκηση; Ίδωμεν…

 

Σημειωτέον ότι, μετά τις εν λόγω εκλογές, το μισό σχεδόν ψηφοδέλτιο της συγκεκριμένης παράταξης έχει τοποθετηθεί από τη νέα Διοίκηση στην ανώτερη διοικητική βαθμίδα καταστρατηγώντας κάθε έννοια αξιολόγησης και αξιοκρατίας, λαμβάνοντας μάλλον υπόψη ως προσόν μόνο τα πολιτικά φρονήματα. Τι να πούμε; Ω καιροί, ω ήθη. Εμείς, διακατεχόμενοι από αισθήματα συναδελφικότητας και δικαιοσύνης, ευχόμαστε και στους υπόλοιπους υποψηφίους του συγκεκριμένου ψηφοδελτίου δικαίωση των αγώνων τους…

 

Δυστυχώς, όλα τα ανωτέρω αποτελούν μόνο την κορυφή του παγόβουνου, αφού τα ζητήματα προσωπικού μονοπωλούν το ενδιαφέρον της Διοίκησης και των Πολιτικών Προϊσταμένων της. Ρουσφέτια, ρουσφέτια, ρουσφέτια, ρουσφέτια.

 

Οι εταιρείες μίσθωσης έργου, τις οποίες το Συνδικάτο μας διαχρονικά καταγγέλλει και αποτελούσαν, μέχρι προσφάτως, το κόκκινο πανί και για την προαναφερόμενη παράταξη, συνεχίζουν να οργιάζουν και να «αξιοποιούνται καταλλήλως» χωρίς κανέναν ηθικό φραγμό. Μόνο στις Ταχυμεταφορές χρησιμοποιούνται σήμερα με τέτοιες συμβάσεις εκατοντάδες εργαζόμενοι, οι οποίοι από ότι λέγεται από έγκυρες πηγές έχουν πλέον κοινή καταγωγή από τον Άγιο Στέφανο και όμορους Ταχυδρομικούς Κώδικες.

 

Προκλητική και ξεδιάντροπη είναι και η «παρέμβαση» στο σύστημα μετακινήσεων προσωπικού Δίοδος. Μιας καινοτομίας για την ενίσχυση της διαφάνειας στα ΕΛΤΑ που, παρά τα περιθώρια βελτίωσης που είχε, προσέδιδε αξιοπιστία, πλήρη πληροφόρηση και αίσθημα δικαιοσύνης στους συναδέλφους. Η Διοίκηση έβαλε και εκεί το χεράκι της εγκαινιάζοντας «νέα κόλπα» και νέα ήθη. Προσέθεσε στο σύστημα την δυνατότητα αιτήματος μετάθεσης οπουδήποτε, ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗ ΑΝΑΓΚΗ, συμπεριλαμβάνοντας την επιλογή «άλλα αιτήματα» και ζητώντας επιπλέον τη συμπλήρωση προσωπικών στοιχείων επικοινωνίας (κινητό τηλέφωνο για άμεση… επαφή και ιδιαίτερη… φροντίδα). Με αυτόν τον τρόπο θεσμοθέτησε τις «εξυπηρετήσεις» εξανεμίζοντας κάθε ίχνος σοβαρότητας και αξιοπιστίας της διαδικασίας, αλλά το σημαντικότερο πλήττοντας το ηθικό και την αξιοπρέπεια των συναδέλφων.

 

Οι μεταθέσεις και τα ρουσφέτια στις μονάδες παραγωγής πέφτουν βροχή προς κάθε κατεύθυνση λες και τρέχουν να προλάβουν κάτι… Αυτό, πέραν από το απαράδεκτο της διαδικασίας ζημιώνει σημαντικά την επιχείρηση, αφού αποδυναμώνει το σύνολο σχεδόν των μονάδων παραγωγής. Αλλά ποιος ασχολείται; Τελικά, μήπως έτσι ερμηνεύεται η αναστολή της διευρυμένης λειτουργίας των καταστημάτων με συνέπεια την απώλεια πολλών εσόδων και την υποχώρηση έναντι του ανταγωνισμού; Να εξοικονομήσουν προσωπικό ώστε να κάνουν καμιά «εξυπηρέτηση» παραπάνω και να βοηθήσουν επί της ευκαιρίας και κανέναν ανταγωνιστή; Πονηρός ο «Βλάχος»; Ποιος ξέρει; Ας πάμε παρακάτω.

 

Η τελευταία παρατήρηση για θέματα προσωπικού έχει να κάνει με τη στελέχωση των θέσεων ευθύνης. Η Διοίκηση, ενώ είχε εξ αρχής προαναγγείλει και διατυμπανίσει την άμεση και εκ θεμελίων αναδιοργάνωση της Επιχείρησης και στη συνέχεια τη στελέχωση της βάσει του νέου οργανογράμματος, έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα…. Αντί της αναδιοργάνωσης, προχωρά αθόρυβα και συστηματικά στη στελέχωση με τη μέθοδο της σαλαμοποίησης της διαδικασίας. Κάνει ανά διαστήματα μεμονωμένες προκηρύξεις θέσεων ευθύνης επιτρέποντας συνειδητά το παραγοντιλίκι από νεόκοπα διοικητικά στελέχη και παραδιοικητικούς μηχανισμούς. Στην ίδια λογική, ακόμα και τώρα που προκήρυξε μια ομάδα θέσεων Διευθυντών, άφησε περιέργως απέξω συγκεκριμένες Διευθύνσεις με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Η Διοίκηση ανέχεται, για να μην πούμε ότι ενορχηστρώνει αυτή την κατάσταση, η οποία, σε συνδυασμό με όσα έχουν προηγηθεί, προσβάλει βάναυσα τους εργαζόμενους που επί χρόνια επιτελούν το έργο τους με φιλότιμο και αίσθημα ευθύνης. Καλούμε όλους τους συναδέλφους να μην υποκύψουν στις πιέσεις για συναλλαγή και τους πειρασμούς και να κάνουν λίγη υπομονή μέχρι να επιστρέψει η κανονικότητα. Η κλεψύδρα τους αδειάζει…

 

Στο κομμάτι των εσόδων τι να πούμε; Τι να περιγράψουμε; Πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει συνάδελφος που να μη βιώνει την κάθετη πτώση της δουλειάς και να μη τρέμει από την ανασφάλεια. Σε αντίθετη κατεύθυνση η Διοίκηση και το αρμόδιο Υπουργείο, δε δείχνουν ότι τους απασχολεί ιδιαίτερα. Θεωρούν, φαίνεται, πως τα πράγματα λύνονται από μόνα τους. Αρκεί που έχουν… ηθικό πλεονέκτημα και τίποτα κακό δε θα συμβεί.

 

Βεβαίως, δεν χάνουν ευκαιρία να διαφημίσουν τις δήθεν καινοτομίες και τα φιλόδοξα… σχέδια τους για νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Με μεγάλη ικανοποίηση παρουσιάζουν στους «ιθαγενείς» την επιτυχία εισόδου στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, την πολλά υποσχόμενη συνεργασία με Κινεζική Εταιρεία στις αγορές e-commerce και logistics, τη μεταφορά φαρμάκων κ.α.. Ίσως δε γνωρίζουν ότι οι πάντες έχουν μάτια και αυτιά, όπως μάλλον δε γνωρίζουν ότι οι άμεσοι συνεργάτες που τους πλαισιώνουν σήμερα ήταν οι πλέον επικριτικοί για τις προσπάθειες που γίνονταν επί χρόνια προς αυτές τις κατευθύνσεις, τις οποίες και λοιδορούσαν.

 

Σχετικά με το πλέον θεμελιώδες επιχειρησιακά ζήτημα, αυτό των Ταχυμεταφορών, μια από τα ίδια και χειρότερα. Αντί να υλοποιηθεί η εδώ και χρόνια στρατηγική απόφαση της μητρικής Εταιρείας για συγχώνευση με τη θυγατρική, κάτι που αποτελεί διαχρονικά και αίτημα του Συνδικάτου μας για τους γνωστούς λόγους, οι Ταχυμεταφορές, από εν δυνάμει ατμομηχανή των ΕΛΤΑ, μετατρέπονται σε κρουαζιερόπλοιο φιλοκυβερνητικών υποψηφίων και «ρουσφετοκοπείο» ψηφοφόρων και λοιπών «θλιμμένων συγγενών». Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου αυξήθηκαν κατά 40%, επανήλθε η Διαρχία Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου, προστέθηκε Γενικός Διευθυντής με υψηλές αποδοχές και πολλές ανέσεις ως golden boy προ κρίσης και τέλος οι Γραμματείες από μία έγιναν 3! Κυριολεκτικά, ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ καρέκλες να κάτσουν!!! Και εκεί η μπάντα παίζει αμέριμνη με τους εργολάβους παροχής εργασίας να… «σέρνουν το χορό» γύρω-γύρω από τον Άγιο Στέφανο.

 

Συναδέλφισες και Συνάδελφοι,

 

Δεν υπάρχουν αμφιβολίες και καλό είναι να μην έχουν ορισμένοι ψευδαισθήσεις. Έχουμε μια Διοίκηση σε αποδρομή. Μέσα σε λίγους μήνες έχει κατορθώσει (γιατί περί αυτού πρόκειται) να αποτύχει πλήρως και παταγωδώς ΠΑΝΤΟΥ! Εξαγγελίες για αναδιοργάνωση, αξιοκρατία και αξιοποίηση προσωπικού, ωράριο καταστημάτων, περιστολή δαπανών, εταιρείες μίσθωσης έργου, δίκτυο διανομής, αντιδικίες με συναδέλφους, Φιλοτελικό Μουσείο κ.α.. Ο ορισμός της αποτυχίας και της κακοδιοίκησης.

 

Ωστόσο, είμαστε υποχρεωμένοι, προς το παρόν, να αντιμετωπίσουμε υπό αυτές τις προϋποθέσεις όχι μόνο τη συνεχιζόμενη κρίση της οικονομίας και της ταχυδρομικής αγοράς, αλλά και τους χειρότερους εξωτερικούς συσχετισμούς. Σκληρά ανταγωνιστικά συμφέροντα προσπαθούν να δώσουν τη χαριστική βολή στα ΕΛΤΑ εκμεταλλευόμενα την ανικανότητα της Διοίκησης και τη συνειδητή απουσία του Κράτους - Μετόχου. Με έντονο παρασκήνιο γίνονται εξόφθαλμες παρεμβάσεις ακόμα και από τα ίδια τα Όργανα του Κράτους που υπονομεύουν επισήμως την ύπαρξη της Επιχείρησης. Αμφισβητούν την απαίτηση αποζημίωσης της Καθολικής Υπηρεσίας, κατακυρώνουν με το «έτσι θέλω» διαγωνισμούς που μειοδότησαν τα ΕΛΤΑ σε ανταγωνιστές με πρόφαση τον αθέμιτο ανταγωνισμό και απειλούν με οριστικό λουκέτο(!!!) εάν δεν κάτσουμε όλοι «φρόνιμοι»...

 

Αυτά δεν είναι αποδεκτά!

 

Το Σωματείο μας στέκεται απέναντι, καταγγέλλει όλα όσα αναφέρονται στην ανακοίνωση και δεσμεύεται να διαφυλάξει με κάθε διαθέσιμο μέσο τα συμφέροντα των μελών του και ΟΛΩΝ των εργαζομένων στα Ελληνικά Ταχυδρομεία.

 

Καλούμε την ΠΟΣΤ να αναλάβει όλες τις πρωτοβουλίες που θα επαναφέρουν τα ΕΛΤΑ στην κανονικότητα και να περιφρουρήσει το θεσμικό μας πλαίσιο.

 

Δε μπορεί να βάζουν το κάρο μπροστά από το άλογο και να προκηρύσσουν θέσεις ευθύνης για στελέχωση τη στιγμή που δεν αναγνωρίζουν την υπάρχουσα υπηρεσιακή δομή της επιχείρησης.

Δε μπορεί να προκηρύσσουν θέσεις ευθύνης, χωρίς εκ των προτέρων να έχουν καθοριστεί οι στόχοι, οι προτεραιότητες και οι ευθύνες των θέσεων αυτών. Δηλαδή οι συνάδελφοι που θα επιλεγούν, θα λειτουργούν χωρίς πυξίδα, αυτοσχεδιάζοντας;

Δε μπορεί να καλούν τους εργαζόμενους σε προσχηματικό διάλογο και από την άλλη να δημιουργούν αναίτια υψηλά διοικητικά κόστη.

Αυτά που διαδραματίζονται στα ΕΛΤΑ και τις Ταχυμεταφορές είναι για το θέατρο σκιών του Σπαθάρη και τον αγαπημένο του πρωταγωνιστή και όχι για μια σοβαρή και μεγάλη επιχείρηση όπως τα ΕΛΤΑ.

 

Εδώ και τώρα καλούμε τη Διοίκηση να καταθέσει επιχειρησιακό σχέδιο που θα δίνει προοπτική στην επιχείρηση και μετά να προκηρύξει τις θέσεις ευθύνης που θα ανταποκρίνονται στη δομή μιας σύγχρονης επιχείρησης.

 

Αυτή την υποχρέωση έχει. Να προτείνει σχέδιο αναδιοργάνωσης και όχι να βολεύει τους κολλητούς της.

 

 

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

 

Σας καλούμε να σταθείτε στο ύψος των περιστάσεων και με πλήρη συνείδηση, ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ, να αντισταθούμε στον εκμαυλισμό των εμπόρων της ελπίδας και στην γενικευμένη παρακμή που προκαλούν.

 

                                                      ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ

 

 Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                    Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

 ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΠΛΑΟΥΡΑΣ                                  ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΠΑΝΟΣ

 

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

-ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ &ΔΙΚΤΥΩΝ

-ΤΑΙΠΕΔ

-EUROBANK

-ΕΛΤΑ

-ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΕΛΤΑ

-ΠΟΣΤ

-ΜΕΛΗ ΜΑΣ