ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ - ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ - ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ -ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΑ ΕΤΗ Κ.Λ.Π. - ΤΑΠ-ΟΤΕ (ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΑ ΕΛ-ΤΑ)

 Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών

                                       Π.Ο.Σ.Τ.
             
                 
Ο ΝΕΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

                   ΓΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΣΤΑ ΕΛ-ΤΑ 
                   (τ. ΤΑΠ-ΟΤΕ και Ειδικά Ταμεία ΔΕΚΟ)
              με όλες τις τελευταίες διατάξεις των ν.4336/2015 και ν.4387/2016
                   
                                              

    ΠΡΟΛΟΓΟΣ                                                                              ΙΟΥΝΙΟΣ 2016

Συναδέλφισσες – Συνάδελφοι
Διανύουμε μια παρατεταμένη περίοδο όπου η συλλογική δράση είναι ζητούμενο για την κοινωνία μας.

Για τους εργαζόμενους, ο συντονισμένος αγώνας μέσα από ισχυρά και ανεξάρτητα συνδικάτα είναι μονόδρομος και δίνει προοπτική ενώ διασφαλίζει καλλίτερα τα συμφέροντά τους μέσω της διεκδίκησης και της σωστής εφαρμογής της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας.

Η γνώση είναι δύναμη και επίσης ένα συστατικό στοιχείο της συλλογικής δράσης που μας εξοπλίζει ώστε να γνωρίζουμε τα δικαιώματά μας και να αντισταθούμε στην όποια προσπάθεια αλλοίωσής τους αλλά μας δίνει και τη δυνατότητα να συμμετάσχουμε ενεργά στις αποφάσεις που μας αφορούν και θα διαμορφώνουν τις διεκδικήσεις μας στο μέλλον.

Για τους εργαζόμενους, τα θέματα του Εργασιακού περιβάλλοντος, της Ασφάλισης, της υγείας και περίθαλψης, της πρόνοιας, των μισθών και των συντάξεων, είναι καθημερινού ενδιαφέροντος και υψίστης σημασίας γιατί αποτελούν τους κύριους παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής και το μέλλον τους.
Τα προβλήματα αυτά επιτείνονται στην υπάρχουσα οικονομική και Κοινωνική συγκυρία από τις ασφυκτικές συνθήκες που βιώνουμε ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια
(εποχή των μνημονίων), της επιτήρησης της χώρας, του ελέγχου των δημοσιονομικών της δεικτών και μεγεθών και από την συνεχιζόμενη σκληρή γραμμή των <<δανειστών>> για ακόμα μεγαλύτερη συμπίεση των Κοινωνικών δικαιωμάτων κυρίως και των οικονομικών αναγκών.
Ένα μεγάλο πρόβλημα, λόγω των αλλεπάλληλων βίαιων νομοθετικών παρεμβάσεων, προκύπτει στο ζήτημα του Ασφαλιστικού που μεγαλώνει πολλές φορές και από την αδυναμία της πολιτείας να παρέχει άμεση πληροφόρηση.
Οι δαιδαλώδεις διαδρομές που ακολουθούν οι διατάξεις γενικά στο ασφαλιστικό, η ασάφεια, η πολυπλοκότητα, η πολυνομία, οι συχνές ανατροπές κ.λ.π., δημιουργούν ερωτήματα, ανασφάλεια αλλά και πανικό πολλές φορές στους εργαζόμενους πέρα από το οικονομικό και Κοινωνικό κόστος.
Για την Ομοσπονδία μας (Π.Ο.Σ.Τ.), όχι μόνο λόγω της ανάγκης πληροφόρησης των συναδέλφων εργαζόμενων στα ΕΛ-ΤΑ αλλά κυρίως από ευαισθησία στα κρίσιμα θέματα της Κοινωνικής Ασφάλισης, έχουμε ως προτεραιότητα την έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωσή σας τα τελευταία χρόνια.

Συνεχίζουμε την προσπάθεια αυτή με τη  λειτουργία της Γραμματείας Τεκμηρίωσης εργασιακών και ασφαλιστικών ζητημάτων που καθιερώσαμε εδώ και αρκετό καιρό πλέον, επιδιώκοντας να φέρουμε τους εργαζόμενους πιο κοντά στα συνδικάτα με το έργο μας, και με τρόπο απλό και κατανοητό να τους εξοπλίσουμε με γνώσεις και πληροφόρηση παραθέτοντας τα βασικά εργασιακά και ασφαλιστικά τους δικαιώματα.
Ο νέος Οδηγός Ασφαλισμένου με ειδική έκδοση, είναι σε συνέχεια των προηγούμενων των τελευταίων ετών, ανάλογα με τις νομοθετικές παρεμβάσεις παράλληλα με τη λειτουργία της ηλεκτρονικής μας δ/νσης για το θέμα αυτό όπου οι συνάδελφοι εργαζόμενοι στα ΕΛ-ΤΑ ενημερώνονται επαρκώς.
Έτσι και στην ηλεκτρονική μας δ/νση
postnet.gr στη ενότητα Ασφαλιστικό, Συνταξιοδοτικό κυρίως, έχετε συνεχή πληροφόρηση για όλα τα ζητήματα της Κοινωνικής Ασφάλισης με επιμέλεια του Χρήστου Κόλια.
Εκεί μπορείτε να βρίσκετε επίσης τόσο τους νόμους και τις εγκυκλίους με τις  ερμηνείες εφαρμογής  αλλά και το ειδικότερο καθεστώς που ισχύει στο ταμείο μας για τους εργαζόμενους στα ΕΛ-ΤΑ που έχει πιο άμεσο ενδιαφέρον για τους συναδέλφους μας.

Γνωρίζοντας την καθοριστική σημασία που έχει για τον καθένα η απόφαση για συνταξιοδότηση, προσπαθούμε να σας δώσουμε κάθε χρήσιμο στοιχείο που αφορά τα δικαιώματα και τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης (όρια ηλικίας, τρόπος υπολογισμού της σύνταξης κ.λ.π.) και ο ασφαλισμένος παίρνει την τελική απόφαση με τα δικά του κριτήρια.
Πρέπει να μελετάτε προσεκτικά όλες πτυχές και λεπτομέρειες που περιγράφονται σε κάθε πηγή πληροφόρησης που σας αφορούν επειδή συχνά αλλάζουν.
Η διασταύρωση των πληροφοριών με το ΤΑΜΕΙΟ μας, η καλή γνώση με τη σωστή χρονική επιλογή, είναι παράγοντες που θα σας κάνουν να αποφύγετε τυχόν λάθη και θα μεγιστοποιήσουν τα οφέλη μακροπρόθεσμα.
Στην εργασία μας αυτή περιγράφονται λεπτομερώς οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης ανάλογα με την περίοδο πρώτης ασφάλισης, τα έτη ασφάλισης, την ηλικία, το φύλλο, την οικογενειακή κατάσταση και ότι απαιτείται για όλες τις περιπτώσεις που πρέπει να λάβει υπόψη του ο κάθε ασφαλισμένος για να κατανοήσει και μετά να αναζητήσει στον ανάλογο πίνακα πως και πότε συνταξιοδοτείται.
Από το 2008 και μετά είχαμε αλλεπάλληλες νομοθετικές παρεμβάσεις με ανατροπές στα όρια ηλικίας, αλλαγή τρόπου υπολογισμού της σύνταξης και συνεχόμενες και επώδυνες μειώσεις με φτωχοποίηση των συνταξιούχων με το ν.4387/2016.
Οι κύριες συντάξεις μειώνονται μέχρι 50% ενώ η επικουρικές -που σε λίγο θα εξαφανιστούν με τις νέες διατάξεις - μέχρι 60% και ο κατήφορος συνεχίζεται.
Οι τελευταίες ρυθμίσεις με το ν.4336/2015 έφεραν τις πιο βίαιες ανατροπές στα όρια ηλικίας και σταδιακά γενικεύοντα, με δικαίωμα πλήρους συνταξιοδότησης στα 62 και με 40 έτη ασφάλισης  ή στα 67 με λιγότερα και με 15 τουλάχιστον για όλους τους ασφαλισμένους όπως θα διαβάσετε παρακάτω εκτός των ασφαλισμένων πριν το 1983 που ανάλογα με το έτος συμπλήρωσης της 35ετίας αποχωρούν μέχρι τα 62.
Επί πλέον με το ν. 4387/2016 αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης για όλους όσους κάνουν αίτηση συνταξιοδότησης και αποχωρούν από την ψήφιση του νέου νόμου, από 13/05/ 2016 και μετά, με αποτέλεσμα να υπάρχουν και άλλες απώλειες.
Το Ασφαλιστικό είναι διαχρονικά ένα μείζον Κοινωνικό, Οικονομικό και πολιτικό ζήτημα που επηρεάζει και επηρεάζεται άμεσα και μακροπρόθεσμα από την πορεία της Οικονομίας.
Επομένως το μοντέλο ανάπτυξης της χώρας και οι πολιτικές επιλογές για το Κοινωνικό κόστος των αλλαγών και μεταρυθμίσεων προέχει στις αποφάσεις που αφορούν το μέλλον ολόκληρης της κοινωνίας.
Δυστυχώς όμως τα τελευταία χρόνια επιβλήθηκαν από τους δανειστές και τις εθνικές κυβερνήσεις οι συνταγές λιτότητας, περιορισμός των κοινωνικών αναγκών, με αύξηση της ανεργίας και φτωχοποίηση των εργαζόμενων και των συνταξιούχων.
Η καταλήστευση των ταμείων μαζί με την τεράστια απώλεια εσόδων από των μείωση της απασχόλησης και την μαζική αποχώρηση των εργαζόμενων, δυστυχώς οδηγούν μαθηματικά στην πλήρη απαξίωση και αβεβαιότητα το Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης στη χώρα μας με φτοχωποίηση και περιθωριοποίηση μεγάλου μέρους της κοινωνίας.


                            Ο                                                                  Ο
                     Πρόεδρος                                                    Γραμματέας

            Γιώργος Βασιλόπουλος                                   Ηλίας Μπακέλλας



                           
 


ΤΟ ΝΕΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ ΜΕΤΑ ΤΟ Ν. 4336/2015


ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
Με τις διατάξεις του ν. 4336/2015, από 1.1.2022, θεσπίζονται ως όρια ηλικίας συνταξιοδότησης για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος για κάθε κατηγορία ασφαλισμένων, των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένης της Τράπεζας της Ελλάδος, το 62ο έτος της ηλικίας (με 40 έτη ή 12.000 ημέρες ασφάλισης) και το 67ο έτος της ηλικίας (με 4.500 ημέρες ή 15 έτη ασφάλισης), με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 11 του ν. 3863/2010 (Α` 115).

Επίσης, από 1.1.2022, θεσπίζεται ως όριο ηλικίας συνταξιοδότησης για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, όπου αυτή προβλέπεται σύμφωνα με τις ισχύουσες γενικές, ειδικές ή καταστατικές διατάξεις των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένης της Τράπεζας της Ελλάδος, το 62ο έτος της ηλικίας με 4.500 ημέρες ή 15 έτη ασφάλισης.

Επιπλέον, με τις κοινοποιούμενες διατάξεις και την σχετική εγκύκλιο για ειδικά ταμεία

(τ.ΤΑΠ-ΟΤΕ) όπου είναι ασφαλισμένοι και οι εργαζόμενοι στα ΕΛ-ΤΑ, πάνω στη οποία

βασίζεται η εργασία μας, προβλέπεται ότι:

Α) Για όσους είχαν θεμελιώσει (είχαν, δηλαδή, τόσο τον απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης όσο και την ηλικία –όπου αυτή προβλέπονταν) δικαίωμα πλήρους ή μειωμένης συνταξιοδότησης λόγω γήρατος πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4336/2015 (δηλαδή μέχρι και 18/8/2015), εξακολουθούν να ισχύουν οι προϋποθέσεις όπως ίσχυαν σύμφωνα με το προγενέστερο του ν. 4336/2015 νομοθετικό πλαίσιο και μπορούν, επομένως, να ασκήσουν το δικαίωμά τους οποτεδήποτε.

Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση που ασφαλισμένος/η έχει θεμελιώσει δικαίωμα μειωμένης σύνταξης μέχρι και την 18/8/2015, το δικαίωμα αυτό αφορά μόνον τη μειωμένη σύνταξη, ενώ για τη θεμελίωση δικαιώματος πλήρους συνταξιοδότησης ο ασφαλισμένος/η ασφαλισμένη αυτός/ή θα πρέπει να αναζητήσει την ηλικία συνταξιοδό­τη­σης που προκύπτει από τις διατάξεις του ν. 4336/2015.

Οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης των ασφαλισμένων στα τ. Ειδικά Ταμεία πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4336/2015 είναι οι προβλεπόμενες γενικές, ειδικές ή καταστατικές διατάξεις για τους ασφαλισμένους των τ. Ειδικών Ταμείων όπως ίσχυαν την 18/8/2015 μετά και την έναρξη ισχύος του ν. 4093/2012 (άρθρο πρώτο της Υποπαραγράφου ΙΑ.4).


ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ

  Εξαιρούνται από την αύξηση των ορίων ηλικίας:

α. Οι υπαγόμενοι σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, όπως αυτοί ορίζονται από       τις ακόλουθες διατάξεις:

         i. Απασχολούμενοι/ες, οι οποίοι υπάγονται στην ασφάλιση του νέου Πίνακα Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (Φ.10221/οικ.26816/929/30-11-2011 Υ.Α, Φ.Ε.Κ 2778/τ.Β΄, 2-12-2011), ο οποίος εκδόθηκε κατ᾿ εξουσιοδότηση του β’ εδαφίου της παρ.5 του άρθ. 28 του α.ν. 1846/51 όπως ισχύει.

            ii. Απασχολούμενοι/ες σε υπόγειες στοές μεταλλείων-λιγνιτωρυχείων και σε υποθαλάσσιες στοές, οι οποίοι ασφαλίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθ.20 του ν. 997/1979 και της παρ.2 του άρθ.48 του ν. 2084/1992, όπως ισχύουν.

           iii.Απασχολούμενοι/ες στην επιφάνεια μεταλλείων-λιγνιτωρυχείων, οι οποίοι ασφαλίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθ.13 του ν. 2335/1995 όπως ισχύουν.

           iv.Ασφαλισμένοι/ες που συνταξιοδοτούνται με τις διατάξεις του τέταρτου εδαφίου, παρ.1 του άρθ.10 του ν. 825/1978 όπως ισχύει (35ετία με βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα).

           v. Απασχολούμενοι/ες σε βαριές οικοδομικές ή τεχνικές εργασίες, οι οποίοι ασφαλίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ.43 του ν. 1543/1985, όπως ισχύουν.

         vi. Απασχολούμενοι/ες ως προσωπικό ΟΤΑ, σε υπηρεσίες υγιεινής – καθαριότητας,οι οποίοι ασφαλίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ.36 του ν. 1694/1987, όπως ισχύουν.

             vii. Οι υπαγόμενοι στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα της τέως Διεύθυνσης Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ και οι απασχολούμενοι σε ορυχεία, σταθμούς παραγωγής και δίκτυα, οι οποίοι ασφαλίζονται στον τομέα ΤΑΠ ΔΕΗ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

          viii. Οι ναυτικοί, που ασφαλίζονται και συνταξιοδοτούνται με τις διατάξεις των παρ. 1 έως 3 του άρθ. 14 του π.δ. 913/1978.

      ix. Οι ασφαλισμένοι/ες για πρώτη φορά από 1/1/1993 που υπάγονται στις διατάξεις του νέου Πίνακα Β.Α.Ε., σύμφωνα με την παρ.3 του αρ.24 του ν. 2084/1992.

       x.  Οι ασφαλισμένοι/ες για πρώτη φορά από 1/1/1993 που εργάζονται σε υπόγειες στοές μεταλλείων-λιγνιτωρυχείων, εναέριες ή υποθαλάσσιες εργασίες, καθώς και σε ορυχεία, σταθμούς παραγωγής και δίκτυα προκειμένου για τους ασφαλισμένους του ΤΑΠ-ΔΕΗ .

           xi.Οι ασφαλισμένοι/ες για πρώτη φορά από 1/1/1993, οι οποίοι απασχολούνται σε οικοδομικές ή τεχνικές εργασίες καθώς και το προσωπικό ΟΤΑ που απασχολείται σε υπηρεσίες υγιεινής – καθαριότητας, και ασφαλίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.4, άρθ.24 του ν. 2084/1992.

      β. Όσοι συνταξιοδοτούνται είτε με βάση τις διατάξεις του ν. 612/1977, είτε με       βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές (άρθρο 40 παρ. 8 του ν. 1902/1990, άρθ. 16 παρ. 3 του ν. 2227/1994, άρθ. 2 παρ. 2 του ν. 3075/2002, άρθ. 5 παρ. 1, 3 του ν. 3232/2004, άρθ. 61 παρ. 4 του ν. 3518/2006, άρθ. 37 παρ. 4 του ν. 3996/2011).

γ. Οι ασφαλισμένοι που υπάγονται σε γενικές, ειδικές ή καταστατικές διατάξεις συνταξιοδότησης ως μητέρες και χήροι πατέρες ανίκανων για κάθε βιοποριστική εργασία τέκνων (άρθ. 144 παρ. 1 του ν. 3655/2008 και παρ. 6 του άρθρου 24 του ν. 2084/1992 σε συνδυασμό με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 17ε  του άρθρου 10 του ν. 3863/2010).

Πίνακες

Οι πίνακες 1 και 2 της περίπτωσης 6 της υποπαραγράφου Ε3 της παραγράφου Ε του άρθρου 2 του ν. 4336/2015, όπως έχουν εκφραστεί σε έτη και μήνες ηλικίας στη με αριθ. Φ11321/οικ.47523/1570/23-10-2015 Υπουργική Απόφαση χρησιμοποιούνται  για τον προσδιορισμό των νέων ηλικιακών προϋποθέσεων από 19/8/2015 και μετά.

Ανάγνωση των πινάκων

Για τον προσδιορισμό της νέας ηλικίας συνταξιοδότησης χρησιμοποιούνται οι πίνακες 1 και 2:
 Στον πίνακα 1 αναζητείται η νέα ηλικία συνταξιοδότησης για όσους, σύμφωνα με τις πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4336/2015 γενικές, ειδικές ή καταστατικές διατάξεις προβλεπόταν η θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω γήρατος με ελάχιστο χρόνο ασφάλισης τουλάχιστον 35 ετών ή/και ανεξάρτητα από την ηλικία τους,
ενώ στον πίνακα 2 αναζητείται η νέα ηλικία συνταξιοδότησης για όσους, σύμφωνα με το προϊσχύον του ν. 4336/2015 νομοθετικό πλαίσιο, η θεμελίωση δικαιώματος συνταξιοδότησης προβλεπόταν με χρόνο ασφάλισης μικρότερο των 35 ετών και (το κατά περίπτωση) προβλεπόμενο όριο ηλικίας.

Η Γραμματεία Ασφαλιστικού της Π.Ο.Σ.Τ. και το αρμόδιο τμήμα (υπεύθυνος Χρήστος Κόλιας), επεξεργάστηκε τους πίνακες 1 και 2 όπως εκδόθηκαν από το αρμόδιο υπουργείο και  σας παρουσιάζει παρακάτω  τους νέους αναλυτικούς πίνακες ανά περίοδο και κατηγορία ασφαλισμένων με όλες τις περιπτώσεις συνταξιοδότησης όπως ίσχυαν με το παλαιό καθεστώς και κυρίως με τις νέες διατάξεις , όπως ισχύουν από 19/8/2015 και μετά σύμφωνα με το ν.4336/2015 και τις ερμηνείες που περιγράφει η σχετική εγκύκλιος για τα ειδικά ταμεία (Α.Π.  Φ80000/οικ. 59824/21/12/2015.
Οι 2 πίνακες είναι το νέο τοπίο των αλλαγών των ορίων ηλικίας,  μετά ακολουθούν οι  πίνακες με τα παλαιά όρια που είναι η αφετηρία για τα νέα για τους περισσότερους και ακολουθούν νέα όρια ηλικίας όπως διαμορφώνονται πλέον από 19/8/3015 και μέχρι 1/1/2022.
Οι εργαζόμενοι θα λαμβάνουν υπόψη τούς πίνακες με τα νέα όρια ηλικίας γιατί έχουν αποκωδικοποιημένα τα νέα όρια ηλικίας με βάση το παλαιό και ότι προβλέπει ο νόμος.
Οι δύο πίνακες του νόμου με τα όρια ηλικίας  είναι για τη δική σας πληρέστερη ενημέρωση αλλά είναι γρίφος για να αναγνωστούν.
Οι πίνακες με τα παλαιά όρια ηλικίας  ισχύουν για όσους θεμελίωναν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 18/8/2015 (ηλικία και έτη ασφάλισης όπου απαιτούνταν ή μόνο έτη ασφάλισης Χ.Ο.Η. για τους πριν το 1983) αλλά η παλαιά κατοχυρωμένη ηλικία που θα αποχωρούσαν, είναι η αφετηρία για τα νέα όρια ηλικίας και είναι χρήσιμοι ως εργαλείο αναζήτησης των νέων ορίων ηλικίας.
Όσοι θεμελίωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα - με έτη ασφάλισης (π.χ. 35 Χ.Ο.Η. πριν το 1983), ή και με ηλικία όπου απαιτούνται και τα δύο, μέχρι 18/8/2015, δεν θίγονται ως προς τα όρια ηλικίας και μπορούν να αποχωρήσουν οποτεδήποτε.
Έτσι ο κάθε  εργαζόμενος στα ΕΛ-ΤΑ που είναι ασφαλισμένος στο πρώην ΤΑΠ-ΟΤΕ, ταμείο που έχει ενταχθεί στο ΙΚΑ από 1/8/2008,  μπορεί να ενημερωθεί για το νέο καθεστώς και τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης λαμβάνοντας υπόψη του όλες τις παραμέτρους όπως:

 ( ημερομηνία πρώτης ασφάλισης σε οποιοδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης, ηλικία,  έτη ασφάλισης, φύλλο, οικογενειακή κατάσταση, ηλικία παιδιών κ.λ.π.).


                                                           
Πίνακας 1 

 

Όριο ηλικίας: 62

 

 

2015

(από 18/8/2015 και μετά)

2016

2017

2018

Ηλικία

Ηλικία συνταξιοδότησης

Ηλικία

Ηλικία συνταξιοδότησης

Ηλικία

Ηλικία συνταξιοδότησης

Ηλικία

Ηλικία συνταξιοδότησης

50

55

50

56

50

57

50

58

51

55

51