ΝΕΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΑΓΟΡΑ - ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΟΣΤ

 

Θέσεις και σχόλια της ΠΟΣΤ στο κείμενο που δόθηκε για διαβούλευση.
 
Μετά από πολλά χρόνια συζητήσεων, αντιθέσεων, διαφορετικών προσεγγίσεων και επιλογών, φαίνεται ότι διαμορφώνεται σιγά –σιγά σε Ευρωπαϊκό επίπεδο το νέο Ταχυδρομικό περιβάλλον βάσει της τελευταίας 3ης Κοινοτικής Οδηγίας του 2008.
Αρχίζοντας από την 10ετία του 1990, με την γνωστή πράσινη βίβλο και μετά από 3 οδηγίες, τα κράτη μέλη νομοθετούν πλέον την μερική ή πλήρη απελευθέρωση της Ταχυδρομικής αγοράς.
Ακόμα όμως και πριν την 3η οδηγία, υπάρχουν κράτη που προχώρησαν σταδιακά στην μερική και την πλήρη απελευθέρωση.
Όλα αυτά τα χρόνια η Ομοσπονδία μας σε συνεργασία με την UNI POST έδωσε ένα σκληρό αγώνα απέναντι σε δυνάμεις φιλελευθεροποίησης της αγοράς για τη διατήρηση του Δημόσιου χαρακτήρα των Ταχυδρομικών Υπηρεσιών, για την ποιότητα των Υπηρεσιών, την Καθολικότητα, την διατήρηση του ΕΛ-ΤΑ ως φορέα παροχής καθολικών υπηρεσιών.
Για την αποζημίωση του κόστους των καθολικών υπηρεσιών με δέσμευση από τον κρατικό προϋπολογισμό γιατί το προβλεπόμενο ταμείο ουδέποτε λειτούργησε.
Εξακολουθούμε να είμαστε κατά της απελευθέρωσης της Ταχυδρομικής αγοράς.
Πιστεύουμε ότι οι όποιες αλλαγές πρέπει να είναι αποτέλεσμα κοινωνικών διεργασιών για την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών, που δεν θα δημιουργούν οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, δεν θα περιορίζουν τις επιλογές για τους χρήστες παντού και κύρια σε περιφερειακό επίπεδο.
Πιστεύουμε ότι πρέπει να ενδυναμωθούν τα Δημόσια Ταχυδρομεία και να ενισχυθεί ο κοινωνικός τους ρόλος με θεσμική θωράκιση από την ασύδοτη λειτουργία των ιδιωτικών επιχειρήσεων.
Απαιτείται αποτελεσματικός έλεγχος της Ταχυδρομικής αγοράς.
Ακόμα και σήμερα που οι χώρες νομοθετούν, άλλες με ορίζοντα την 1/1/2011 και άλλες όπως η Ελλάδα την 1/1/2013, η προσπάθεια για το σταμάτημα της πλήρους απελευθέρωσης συνεχίζεται στα ευρωπαϊκά όργανα και στην χειρότερη περίπτωση για την ελεγχόμενη διαδικασία στην πορεία αυτή.
Οι όποιες αλλαγές δεν πρέπει να ανατρέπουν τις βασικές αρχές της Ταχυδρομικής εξυπηρέτησης, ούτε να δημιουργούν προϋποθέσεις αποκλεισμού κοινωνικών ομάδων από την ομαλή πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές, τόσο οικονομικά όσο και ποιοτικά.
Πρέπει να συμβάλλουν περαιτέρω στην ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή, την διατήρηση και αύξηση των θέσεων εργασίας, την προστασία των εισοδημάτων, την διεύρυνση των ατομικών και συλλογικών δικαιωμάτων, των ατομικών ελευθεριών, την διασφάλιση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων για το σύνολο των εργαζόμενων στον Ταχυδρομικό κλάδο.
Η ρύθμιση της Ταχυδρομικής αγοράς δεν πρέπει να μας οδηγήσει στον αθέμιτο ανταγωνισμό με επιπτώσεις για τους πολίτες και εργασιακό μεσαίωνα για τους εργαζόμενους.
Ιδιαίτερα σήμερα, την περίοδο της κρίσης που αμφισβητούνται και ανατρέπονται τα πάντα, οι πιο αδύναμοι έχουν ανάγκη μεγαλύτερης προστασίας και η Ταχυδρομική εξυπηρέτηση πρέπει να αποκτήσει κοινωνικό περιεχόμενο.
Υπάρχουν βασικές υπηρεσίες που είναι κοινωνικά δικαιώματα και αγαθά και όχι εμπορικά προϊόντα που υπόκεινται στους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού.
Η ΠΟΣΤ με σταθερές θέσεις και αρχές παλεύει διαχρονικά για όλα αυτά και δεν περίμενε τον 10ήμερο των διαβουλεύσεων για να γνωστοποιήσει τις απόψεις της.
Άλλωστε πριν το καλοκαίρι του 2010 όταν γίναμε γνώστες κάποιων κειμένων που ήταν σε εντελώς άλλη κατεύθυνση, διαμηνύσαμε τόσο στο αρμόδιο Υπουργείο όσο και την Διοίκηση του ΕΛ-ΤΑ ότι αυτά δεν μπορούν να γίνουν αντικείμενο διαβουλεύσεων.
Μετά από συζητήσεις και στο Δ.Σ. της ΠΟΣΤ, καταλήξαμε στους βασικούς άξονες της στρατηγικής μας και τα κοινοποιήσαμε στη Διοίκηση και στο αρμόδιο Υπουργείο και αποτέλεσαν στη συνέχεια βάση συζήτησης σε διμερές και τριμερές επίπεδο για να ενταχθούν στο τελικό κείμενο.
Το τελικό κείμενο που δημοσιοποιήθηκε για διαβούλευση ,δεν έχει καμία σχέση με το αρχικό και θεωρούμε ότι κινείται σε σωστή κατεύθυνση.
Συνεχίζουμε τη συζήτηση με πρώτη ημερομηνία την 5/1/2011 και ελπίζουμε ότι θα γίνει από όλους τους ενδιαφερόμενους (Κυβέρνηση-ΕΛ-ΤΑ-ΠΟΣΤ) η προσπάθεια για την διασφάλιση και μέσα από το νόμο των συμφερόντων του Δημόσιου Ταχυδρομείου μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Εμείς θα κάνουμε το χρέος μας όπως το κάναμε πάντα για να δημιουργηθούν οι καλλίτερες προϋποθέσεις για τα συμφέροντα του ΕΛ-ΤΑ και των εργαζόμενων.
Άλλωστε το ότι φθάσαμε ως εδώ και η πλήρης απελευθέρωση για τη χώρα μας πήγε την 1/1/ 2013, δεν έγινε από μόνο του αλλά ήδη από την 1η οδηγία του 1997 η Ομοσπονδία μας με πολλή δουλειά, θέσεις και επιχειρήματα στο Εθνικό και Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με προσωπικές και γραπτές παρεμβάσεις τους κάναμε κοινωνούς των προβλημάτων που δημιουργεί η πλήρης απελευθέρωση.
Ακόμα και τις μέρες αυτές μέσω της UNI γίνεται μία καμπάνια στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στην οποία συμμετέχουν όλα τα συνδικάτα για να ανατραπεί αυτή η κατάσταση έστω και τώρα.
Ήταν μια συντονισμένη προσπάθεια στη μακρά αυτή πορεία που αποκτήσαμε πολλούς συμμάχους σε πολλά επίπεδα και κερδίσαμε πολύτιμο χρόνο για να προετοιμάσουμε καλλίτερα τα Δημόσια Ταχυδρομεία.
Για να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό από πιο ισχυρή θέση.
Για την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών και των εργαζόμενων.
Υπάρχει υποδομή, εμπειρία, γνώση για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της νέας κατάστασης.
Αυτό που χρειάζεται σήμερα είναι ένας αξιόπιστος διάλογος μεταξύ των εταίρων που θα έχει την σφραγίδα και τη βούληση για το ρόλο και το μέλλον των Δημόσιων Ταχυδρομείων.
Δεν μπορεί να είναι όλα στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε Υπουργού και την πλήρη δικαιοδοσία της Ε.Ε.Τ.Τ. που πολλές φορές δεν προστατεύει αποτελεσματικά τα συμφέροντα του Φορέα Παροχής Καθολικών Υπηρεσιών.
Για μας η 1/1/2013 δεν είναι μια δεδομένη και καταληκτική ημερομηνία για τον νέο χαρακτήρα των Ταχυδρομείων όπως ορίζει η τελευταία οδηγία αλλά η αφετηρία για την νέα εποχή των Δημόσιων Ταχυδρομείων.
Γι’αυτό το τελικό κείμενο που θα έρθει για ψήφιση στη βουλή μετά την διαβούλευση πρέπει να έχει κάποιες βασικές παραδοχές.
-Η Καθολικότητα των Ταχυδρομικών Υπηρεσιών πρέπει να διασφαλίζεται στο σύνολο της επικράτειας χωρίς κατάτμησή της και με ίσα δικαιώματα για όλους τους κατοίκους με προσιτές τιμές και ίδια ποιότητα.
-Τα ΕΛ-ΤΑ να είναι ο Φορέας Παροχής Καθολικών Υπηρεσιών για τα επόμενα 25 χρόνια, (προτείνονται τα15).
Συγκροτήθηκε με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού η υπό την προεδρία του Γεν.Γραμματέα Υπ. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων τριμελής επιτροπή με συμμετοχή της Ε.Ε.Τ.Τ. και του Φ.Π.Κ.Υ. (ΕΛ-ΤΑ).
Ανοίγει έτσι επίσημα η συζήτηση για πρώτη φορά οργανωμένα, για το εύρος του Δικτύου του Ταχυδρομείου προκειμένου να καθοριστεί στη συνέχεια το Κοινωνικό κόστος και να καλυφθεί από τους φορείς και την πολιτεία.
Επίσης θέτουμε και διεκδικούμε από καιρό πλέον την κάλυψη του κόστους των Καθολικών Υπηρεσιών αναδρομικά από το 2005, έτος που η Ε.Ε. έδωσε την δυνατότητα στα κράτη μέλη να χρηματοδοτούν το κόστος αυτό από τον κρατικό προϋπολογισμό, γιατί μέχρι τότε υπήρχε απαγόρευση.
-Ένα οριοθετημένο και αυστηρό πλαίσιο αδειοδοτήσεων και λειτουργίας της Ταχυδρομικής αγοράς και ουσιαστικός έλεγχος από την Ε.Ε.Τ.Τ. για τις υποχρεώσεις των εταιριών και τα δικαιώματα των χρηστών.
-Ίση και όχι μεροληπτική αντιμετώπιση του Φ.Π.Κ.Υ. σε σχέση με τους ανταγωνιστές.
-Δημιουργία Ταμείου Αποζημίωσης με ευθύνη της πολιτείας για το λειτουργικό κόστος των Καθολικών Υπηρεσιών.
-Συμμετοχή θα έχουν οι φορείς Ταχυδρομικών Υπηρεσιών που κατέχουν ειδικές άδειες και ο κρατικός προϋπολογισμός.
-Σε περίπτωση αδυναμίας είσπραξης των ανάλογων οικονομικών υποχρεώσεων από τους Ταχυδρομικούς φορείς, το ποσό καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Αυτά είναι οι ελάχιστες προϋποθέσεις για την οικονομική βιωσιμότητα του Δημόσιου Φορέα Καθολικών Υπηρεσιών μετά την πλήρη απελευθέρωση της Ταχυδρομικής αγοράς.
Όλοι μαζί συνεχίζουμε για ένα Ταχυδρομείο πιο δυνατό, πιο αποτελεσματικό, οικονομικά αυτοδύναμο και βιώσιμο στην υπηρεσία του λαού και της χώρας.